Dansbanan

Fina bilder. Jag är en sucker för ruinromantik. Jag vet inte hur många ruckel jag fotograferat. Roligast är gamla murar och så. Borde kanske gå över till den andra datorn och leta fram några bilder i stället för att kommentera alla andas…
mvh/gurin

#6 De e ju trevligt när nån kommenterar tycker jag då vet man ju att nån sett dom:-)
mvh/bjorsa

bjorsa, jag vet att du kan ta bättre bilder. De bilder du har på dansbanan skulle jag kalla för snap-and-shoot. De dokumenterar bara en förfallen dansbana.
Nästa gång du är på dansbanan så prova med att plocka fram detaljer. Typ rostiga spikar, mönster av planket osv. Vänta tills ljuset står lite lägre och är gulare, det blir bättre effekt. Låt ljuset falla in 45/90 grader.
Bild #3 är bäst av serien.
Hälsningar
Robert

#8 Skall försöka att ta lite nya bilder på dansbanan i nästa vecka när nya kameran kommit (dimage z5) å se om jag kan få till lite bättre bilder men som sagt det där med att komponera bilder har jag inte fått kläm på ännu då jag tidigare endast dokumenterat mina koi med kameran men även jag kan väl lära mig:-))
mvh/bjorsa
Det kommer att bli mycket lättare med z5:an. Det är inte enkelt att få till bra bilder med 1.3 megapixlar.
mvh/gurin
Appropå spikar och annat förfall. Jag var för några år sedan med min C1-zoom på studiebesök i Ruhrområdet. Mina kollegor fotade vyer, varandra och annat turistiskt medan jag fotade rost, maskindelar och förfall. Skall se om jag hittar dem på någon gammal CD. Att fota rost med blixt är en hödare.
mvh/gurin

#11 :-) De mesta jag har rostar kanske man kan fota de:-)
mvh/bjorsa

Snyggt!
Tur att det inte är min buss bara.

Bjorsa. Ett tips är att du koncentrerar dig på några detaljer. De bilder du visar ovan är väldigt röriga. En bild bör innehålla en punkt där blicken stannar. Om den inte har en sådan punkt kommer blicken att flacka runt på bilden och då upplevs den som rörig. Ett exempel är #19. Vad är det du vill visa oss med den bilden? Här åker blicken mellan spiken, taggtråd, bakgrund osv. Den bästa bilden ur denna synpunkt är den rostiga bilen. Där fastnar blicken på rostfläcken.
Sen tycker jag att du skall vara mer nogrann med skärpan. Speciellt #17 saknar all skärpa. Nästa gång du går ut och plåtar detaljer så tänk på dessa "råd". Jag väntar med spänning…
/BMJ

#20 Vad jag ville visa var bara en dansbana som nu återtas av naturen i form av svampar lavar å rost .
Visst dom är nog röriga bilderna och visst skärpan är dålig men när jag fotar på promenaden med hundarna så blir de liksom bara att ta snapshot för har liksom bara en hand över .
Men skall försöka att tänka på dina råd nästa gång jag tar med kameran på skogspromenaden.
Att jag började att ta med kameran på promenaden var pga att jag hittade foto ifocus annars har jag mest bara fota mina fiskar för dokumentation och tavlor jag gjort så har liksom inte fått kläm på hur man skall göra fina fotografier
mvh/bjorsa

bjorsa, jag tycker att det är väldigt trevligt av dig att du delar med dig av dina vardagsutflyckter. Med tiden så blir bilderna bättre och bättre. Jag tycker att det är roligt att du suger åt dig utav de tips som dyker upp här på sajten.
Då när jag inte har kameran med mig så brukar jag leta efter objekt att fota, planerar hur jag ska ta bilden. Det kan vara dagar som är mulna eller när solen står för högt på himlen för att bilden ska bli bra. När jag väl har kameran med mig vid rätt ljus så är det mycket lättare att ta bilden, för då har man en plan.
Prova med att planera dina foton vid dina hundpromenader, och till nästa promenad så har du kameran med dig. Hundarna kan du säkert binda fast vid ett träd då du tar själva fotot.
Jag kan tänka mig hur det är med att ha hundar med sig när man ska ut och fota. Själv har jag oftast tre små barn med mig som drar åt tre olika håll hela tiden och jag vill ogärna koppla dom vid ett träd.
Hälsningar
Robert

Får väl prova med planering av foto men risken blir att jag inte fotar alls dessutom kommer nya kameran idag så de lär ju bli en hel del foton som inte är planerade:-))men kanske lägger ut dom ändå för som sagt har ju svårt att se vad som är bra å dåligt i fotografier är väl "tondöv" eller rättare sagt "bilddöv":-)
mvh/bjorsa

Jag kan inget om tekniskfotografering men jag gillar den första bilden. Visst den är lite rörig, men röran är ändå centrarad och ihophållen i bilden, det är en röra av gammalt trä i en skog. Kanske hade den kommit något bättre tll sin rätt på ett lite längre avstånd?
Jag tycker att denna bilden får betraktaren att ställa fler frågor än att bara fotografera en rostigspik. När jag ser den första bilden blir jag nyfiken, var har hänt här? Vad har det här varit? En rostig spik säger mer till mig att fotografen har ansträngt sig för mycket och har ett uttryck som jag inte kan förstå vad han ämnar efter. Vill han visa en rostig spik som lika gärna kan ha suttit på mitt garagetak eller vad vill den omkullfallna byggnaden visa?
Vad jag vill försöka förklara är att jag tycker att det är bättre att ta på helheten om man vill berätta en historia med sin bild, dock kan man gärna sätta in ett föremål som huudrollsinnehavare i bilden och låta allt det andra runt omkring bilda den rekvesita som bygger upp scenen av vad man vill berätta. En huvudrollsinnehavare helt ensam utan annan scenografi blir ofta bara stumt, ex en spik. En spik som förmodligen har suttit på ett hus, utan annan rekvisita förstår man inte varifrån spiken kommer eller vad som skulle vara så speciellt med den, annat än att den kan vara vacker i sig själv.

#25,Stenis trevligt att du gillar första bilden och jag förstår ditt resonemang.
mvh/bjorsa

Häftiga bilder gurin ,de var en redig ventil och bilden på händerna i rosten var effektfull
mvh/bjorsa

#29, mycket vackert, bra gjort!
Hälsningar
Robert

Gurin, det är helt okej att bilderna ligger på fler trådar. Kanske det blir bättre så, eftersom du har fått kommentarer på dina bilder redan. Det är svårt att hänga med för nya när bilder saknas till kommentarerna.
Hälsningar
Robert