Första Systemkamera.
Hej. Nästa år ska jag köpa min första systemkamera och det står mellan Nikon D80 och Canon EOS 450D. Jag har fotat med både vanlig kompakt kamera och långzoomare nu i några år. Min fråga är vilken som är bäst om man mest fotar hästsport och macro ?
Både Nikon och Canon har kameror (båda de du nämner) går alldeles utmärkt att fotografera det du vill med.
Det handlar om att hitta en kamera som du tycker om och gillar, att hålla i och menysystemet. En sak som kan vara värt att titta på är att titta på vilka objektiv som finns och passar till de olika systemen - så att du vet att det finns utrymme att "växa" inom de genres du vill fotografera i.
Det finns helt enkelt inte "bäst och sämst", det finns det som passar vissa bättre än andra osv.
Enda sättet är nog att hålla i kamerorna, om du har möjlighet att låna dem en helg eller två kan det vara ett bra sätt att sätta sig in i dem och känna vilken som känns bäst just för dig.
mvh Martin
Jag har Canon EOS 450D och är supernöjd med den. Passar mina händer perfekt och jag gillar den stora skärmen där bak. Den har ju så att man kan kolla där när man fotar men jag tycker bara det blir mer skakigt då. Aja jag är i alla fall supernöjd med min kamera. Skickar med en oredigerad bild som är tagen med den också.
Jag och ridskoleponnyn Astan, min kompis fotade här med min kamera! :)
Eftersom det är nästa år som du ska köpa en kamera så tipsar jag om att spara så mycket du kan och se då vad som känns bäst. testa dig fram och håll utkik efter uppgraderingar.
Frågan är om D80 ens finns kvar nästa år, den har väl redan funnits i ca 2 år?

Ja, strunta i vilka modeller som finns nu, och passa istället på att läsa lite om grunderna i fotografering och hur kameror fungerar. Det har du stor nytta av sen.
EOS 450D är ju från i år och D80 kom ju år 2006, så det lär ju finnas lite nyare utveckling eller vad man ska säga, på EOS 450D:n… 450D:n är lättare, har antidammsystem samt 12,2 megapixlar jämfört med D80:ns 10,2. Som "Canonfotare" skulle jag satsat på Canonen ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus