Befintligt ljus - svart/vitt
Jag börjar bli mer och mer road av svart-vita bilder. I den del utav kursen där jag befinner mig nu så läste jag om befintilgt ljus i går kväll. Förmiddagens övning var att ta några bilder i det ljus som strömmade in från vårt vardagsrumsfönster.
Nu hade jag tur då min kvinnliga modell inte var uppbokad med annat, så hon kunde avvara ett par minuter.
Här är reslutatet.
Hälsningar
Robert

Hej Robert,
Jag tycker bild i #1 är mkt fin vet inte om de är ljuset eller att Olivia ser glad ut men fin är den.
mvh/bjorsa
Tycker också om #1 bättre. Både kompositionen, ljuset och motivet tycker jag bättre om. Tyckte olivia kändes lite inklämd i #0.
Mvh // Johan
Hej Robert.
#1 tycker jag är ett bra porträtt. Ett riktat men ändå mjukt ljus ger bra teckning i ansiktet. Bra komposition.
I de andra 2 bildern borde du fått henn att vrida huvudet åt vänster alt att du flyttar dig. Halva ansiktet försvinner i skugga. Sen tycker jag du klippt av för mycket av hennes vänstra sida. Jag förmodar att hon står vid samma fönster som #1. Ljuset från fönstretbör vara ett utmärk porträttljus.
Sen har du ju en väldigt bra fotomodell med ett fint ansikte.
/BMJ

Tack alla här ovan för kritik,beröm och förslag.
Jag har exponerat utifrån ljusa partier i bild, och då blir det avkall på de mörka delarna, och där låg tanken. Bilderna i #0 var dessutom med ISO 200 vilket gjorde bilden mer grynig. Jag håller även med er att ljuset gör sig inte bra på henne, jag kanske skulle ha ställt mig där istället. Och sedan skulle det nog vara mer luft runt om.
Andra bilden var tanken att få in en "triangel". Triangeln bildas då när hon håller i ljusstaken.
Hälsningar
Robert