Skolstart
Min äldsta flicka Antonia började idag i skolan. Här är tre bilder från den stora dagen. Bilderna är tagna vid Kyrkoskolan vid S:t Lars Kyrkoby här i Vanda Finland.
De svenskspråkiga skolor och barnomsorgsplatser jag har besökt här i Finland är gamla och slitna, men nu börjar Antonia i en nybyggd skola intill den gamla. På skolan är man lyckliga då toaletterna (vessan kallar finlandssvensken wc:n för) är inomhus och inte i en barack på gården som det var tidigare.
Hälsningar
Robert Hammar

Oj toa på gården låter ju som 30 talet ,hon ser lite bekymrad ut i första bilden men de var man ju alltid första dagen fina bilder
mvh/bjorsa
Fina bilder (som vanligt) Robert, men jag tycker att det skulle gett mer om hon inte hade ögonkontakt med fotografen i alla bilderna. Blir lite för mycket poserande och inte så mycket dokumentärt, i mina ögon. Men andra bilden är riktigt bra, och en nyfiken skolkamrat ett par meter bakom också ser det ut som :)
Edit: Ändrade första till andra :)
mvh Martin

Jag håller med #4, men bara i bild 3.
Suck, det känns som en evighet sedan när våra barn tog sina första steg in i skolvärlden….
Var tog alla åren vägen…?
Jättefina bilder Robert! Man kan se hur spänningen och förväntan på allt det nya speglar sig i hennes och de andra barnens ögon..Hoppas hon får ett långt och lyckligt skolliv…
//CarlS
Jag håller med dig CarlS. Nästa år har jag första barnbarnet i skolan, men jag blir ju inte äldre för den skull. Jag blev nog lite nostalgisk då jag såg de svart/vita bilderna. Tänkte ju på min egen första dag i skolan, men det är ju en halv evighet sedan.

Jag tycker helt tvärtom mot vad #4 och #5 tycker.
Bilderna blev stört-sköna med ögonkontakten. Det dokumenterar inte bara hennes skolstart, utan även din medverkan i det hela. Det är ju inte kameran hon tittar på, hon tittar ju efter pappa, även om det ser en aning överdrivet ut i bild #3. Av någon anledning börjar jag också att tänka på Balo från djungelboken när jag ser den bilden. :-)
Jag saknar en kropp i bild #2 och flickan åt höger som också tittar in i kameran förstör bilden en aning. Men annars blev den jättebra. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
har själv aldrig hört talas om toa på gården i svenskspråkiga skolor, själv gått i nyrenoverade.. :) även fått ha inringning med elektronisk klocka :P gillade speciellt andra bilden med den suddiga barnhopen före, håller dock med citron litegrann att den andra flickan stör.