Fotoalbumprogramvaror
Många fotografer har någon typ av programvara för att hålla reda på och visa sina bilder på en hemsida. Hur gör ni? Bygger eget? Köper? Hyr?
Vänliga hälsningar
Niklas

Visningen som är på följande: klicka här har min polare byggt.
och den som är på följande klicka här har jag laddat ner från nätet :). Finns många gratis och bra.
Jag sparar mina bilder på datorn i en salig röra filer och mappar, och så säkerhetskopierar jag till cd med jämna mellenrum. De få bilder jag har på webben så lagar jag album i Front page som finns med i Office paketet.
Jag söker efter ett säkert album på nätet som jag skulle kunna lagra mina bilder i men jag vet inte om jag vågar lite på alla dessa gratiserbjudanden.
Den första du nämde xarfez påminner om de som front har.
http://home.aland.net/kobbeuffe
Det är en annan

det har du rätt i.
Det finns många sådana program.
Porta och simpleviewer är ett par gratisprogram som jag har på min sida.
Pixelpost är ett annat.
Sedan finns det en mycket bra i funtion i Acdsee pro för att generera html-album
Porta
Simpleviewer
Pixelpost
Acdsee
Album gjort med porta
Album gjort med simpleviewer
Album gjort med pixelpost
Lägger in egna och andra fotografers "Sverigebilder" här:
som jag sedan tar Backup på via USB minne varje dag.
Lägger in egna övriga bilder i Adobe Photoshop som jag sparar ner i ett USB minne Kingston DataTraveler U3, 1GB
Har också ett "Fotoalbum" via mitt webbhotell, Active24.se
//CarlS
Tack för era tips!
Porta föll jag för. Det verkar okomplicerat både att använda och titta på bilderna. Synd att inställningarna inte verkar gå att spara.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har gjort min sida själv genom att saxa från tutorials i PHP och exempelscripts. Nästan lika roligt som att fotografera!
Man lär sig efterhand en hel del…

Mappar med Adobe Bridge, har på flera HD och nu när de börjar bli knökfulla så gör jag webbgallerier innan jag lägger över bilderna på DVD-skivor.
Backuper lagrar jag på två ställen, varav en kopia borta på ett annat ställe.
Hälsningar
Robert
Pixelpost är bra eftersom att man bara tankar upp bilderna så fylls albumen på med thumbnails etc.
Porta är bra eftersom att det skapar både porta-album och simpleviewer-album samtidigt.
Om ni kollar på min sida http://bilder.zpookey.com så har ni simpleviewer-bilderna på vänstersidan och portabilderna på högersidan men jag har bara använt mig av porta..det skapas nämligen två filer, en som heter index.html och en som heter index_html.html. den första är simpleviewer och den andra är porta.
Jag är rätt nöjd med Picasa WebAlbums som ingår i nya betaversionen av Picasa.
Mvh // Johan

Man bör även titta på JAlbum … Ett svenskutvecklat gratisprogram med många olika skal att välja mellan.

Wow, det var förbaskat grannt :)
#12: Den tillät tyvärr inte så mycket utrymme. 150 megabyte har jag för mig om man inte betalar extra.
#13: Den använder jag. Det är dock inte så enkelt att göra egna skal och jag har inte hittat något av alla som finns som jag gillar helt.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag förstår inte hur man installerar jalbum, när jag försökte så överförde den bara bilderna, den glöme liksom alla andra nödvändiga filer :/
Är det installationen eller användningen du inte får ordning på?
Vänliga hälsningar
Niklas

Nu fick jag ordning på det. Men De snyggaste mallarna fungerade ej :/