Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1292 ggr
Abico
0

Fel format på bilderna

Det har hänt något med min 400D och formatet på bilderna.
Jag har laddat över bilder fårn kameran två gånger idag, först var bilderna (som alltid) i JPG men nästa gång jag skulle lägga över dom så hade den bytt till BMP och datorn vägrade att ta emot dom. Jag tog bort bilderna fårn kameran och formaterade om kortet men det var samma sak som hände igen när jag skulle lägga över bilderna.
Jag lyckades få in den bilden som jag skulle ha i datorn genom att öppna den i Photoshop och spara om den i annat format, men så kan jag ju inte hålla på om det är fler än en bild. Vad ska jag göra? Har jag kommit åt någon knapp eller något?

Jag åker till Italien imorgon så det får inte vara strul med kameran >.<

Hanna 

Inkanyezi
0

Det är lite svårt att tyda vad du har råkat ut för och hur du importerar kamerans bilder. Datorn kan ta emot alla format, så det är någon slags program som du använder som inte kan hantera bilderna som du har tagit.

Jag misstänker att de inte har blivit bmp men kanske råformat (CRW), som programmet du använder för import av bilder inte kan läsa. Det är inte något problem att lägga in dem i datorn om du till exempel använder filhanteraren, men du är inte van att jobba så.

Det troliga är att du har ställt in kameran på att spara bilderna i råformat. Kameran kan spara bilderna på olika sätt, antingen som jpeg, eller som råformat, eller som råformat med inbäddad jpeg.

Om du tittar i bruksanvisningen så ser du hur du gör omställningen, och då kan du välja att ställa in den på att göra jpeg, så kan du göra som du gjorde från början.