Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1025 ggr
bjorsa
0

närbildslins

Beöver lite hjälp då jag är så borta på linser och teknik för kameror jag har en konica minolta dimage z5 med 52 mm filtergänga den har s-makro å i de läget finns de ingen zoom alls närgräns 1cm  och sedan har den  standardmakro och då går de att zooma 12 ggr med en närgräns på 1,2 meter

Nu till frågan de finns närbildslinser att köpa som skulle passa i 52 mm gängan men kommer dessa att hjälpa mig dvs kommer flugan som sitter på 1-3 cm håll och s-makroläge då ingen zoom finns vad kommer då en närbildslins med +1,+2,+4 att ha för effekt ??

Eller finns de något annat man skruva på linsen så att föremålet blir större ??

det är dessa jag hade tänkt mig http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?artnr=47663

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Tror jag börjar fatta lite nu :-)Provade nu att ta ett par läsglasögon på 1,5 och då kunde jag i standard makroläget få fokus på ca 80 cm håll med max zoom och utan glasögonen framför kameran så är de 1,2 m som de står i manualen så om jag fattar rätt så kortar den ner avståndet men den förstorar inte i sig själv men eftersom man kommer närmre så blir det större .

så en +4 närbildslins skulle ge 30 cm på min standardmakro med max zoom mot 120 cm

mvh/bjorsa

bjorsa
0

De fick bli en

Hoya Närbildslins +4 52mm

från cyberphoto återstår bara att se om de kommer att funka på min kamera men man måste ju testa :-)

mvh/bjorsa

Robert
0

Det ska bli intressant att ta del av dina närbildslinser.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Undra vad som händer när man har den på+4 och sedan sätter analoga kamerans lins framför som jag brukar göra för att komma närmre kanske man kan se mjällen på flughåren :-)fast chansen finns ju att de inte funkar men då får jag ta förlusten på 220 kr för dyrare än så var den inte å de e ju trevligt när de finns billiga grejjor :-)

mvh/bjorsa