Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 672 ggr
Robert
0

Byte av kamera

Jag tänkte byta upp mig till en systemkamera.

Först var jag inne på en Canon EOS 20D, men nu när jag sitter och jämför mellan den och Canon EOS 350DCanons hemsida så är det knappt någon skillnad. Den enda större skillnaden jag kan komma fram till är priset där det skiljer markant mellan de två modellerna, c:a 6.300 skr i pris hos Scandinavianphoto.se.

Jag har läst ett par olika tidningars recensioner och det enda som 350 faller på är att den är liten och det kan vara pillrigt att komma åt alla handgrepp om man nu har stora händer. Med ett batterigrepp skulle 350D bli mer greppvänligt.

Nu när jag sitter och skriver om att det är knappt någon skillnad mellan dessa kameror så påminner jag mig själv om en jämförelse mellan Canon EOS 350D vs. Nikon 70D, där de kom fram till att skillnaden var hårfin. Nikon skulle kanske vara ett bättre val när jag verkligen tänker eftersom jag har en Nikon blixt SB-800. På så sätt slipper jag byta blixt om jag skulle byta fabrikat.

Usch vad svårt det här blev.

Hälsningar

Robert

johan
0

Jag klurade på exakt samma sak för ett år sedan. För mig blev det Nikon D70 eftersom jag hade haft en Nikon Coolpix 5600 innan dess. Å andra sidan har jag en Canon EOS5 analog systemkamera, så jag gillade Canon också.

Jag har hur som helst aldrig någonsin ångrat att jag köpte Nikon D70. Är väldigt väldigt nöjd! En av dom bättre prylarna jag köpt någonsin.

Mvh // Johan

Scrog
0

Köpte en 350 i sommras som jag är mycket nöjd med. Är ingen avancerad fotograf så jag kan inte ge dig några råd om vilken som är bäst. Valde själv mellan dessa modeller och vet inte riktigt vad som gjorde att jag valde 350 men i efterhand visade det sig bra eftersom en polare hade ett 70-300mm obejktiv liggande som jag fick låna och senare köpa för ett bra pris.

Hoppas att du väljer 350 för då får jag säkert en massa nyttiga och lärorika tips här framöver :o)

Lycka till!

kaffepaus
0

350D har inget bakre inmatningshjul, skulle lägga ett antal hundra bara för att få det =)

Jämförelse 20D och 350D

Bägge verkar vara bra kameror. Har du begränsad budget får du antagligen bättre bilder med 350D + dyrare objektiv, än 20D + billigare objektiv. För att återuppliva talesättet från film 'själva huset är ju bara en låda, bilden formas av film, objektiv och fotograf'

bosse
0

Jag har ganska stora hander och jag upplever inte att 350 ar liten. Dessutom ar jag valdigt positiv till att det inte blev nagra inre skador nar jag foll i ravinen. Den fick sig en ganska hard small atminstone ytligt.

Och med tanke pa recensionen, sa hoppas jag du fastnar for 350.

mvh/bosse

Robert
0

Förhoppningsvis har jag gjort rätt val, men inte var det lätt. Kameran är iaf beställd.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Vilken blev det?

Niklas
0

Nu förstår jag inte. Canon EOS 350D är en 8 megapixelkamera och Nikon D70 är en 6 megapixelkamera. Hur menar ni att det inte är någon större skillnad?

I Mikrodatorn nummer 9 2005 utsågs Canon till vinnare.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Jag frågade min skola vilken kamera jag skulle välja, och jag berättade att jag var inne på en Canon EOS 20D. Här nedan är det svar jag fick.

Hälsningar

Robert

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hi Robert,

There are no particular digital camera models I would necessarily recommend. However, the camera should give you manual options as well as the usual automatic ones.

Single Lens Reflexes (SLR's) are the best because they offer through-the-lens viewing, interchangeable lenses, and other features. These are more expensive than the compacts and models with a built-in zoom lens but they are a better choice for any photographer with serious intentions.

Not too many years ago you had to spend fifteen or twenty THOUSAND dollars for such a camera but not today. The Nikon D70 is about $1300 (as of summer 2004) if you get it with the special digital lens it is often packaged with. You could also buy the body separately and get a different lens if you wished. However I think the package is a very good deal.

Canon has a similar camera called the Digital Rebel (also known as the 300D) which is also offered with a package lens. It's somewhat less expensive than the Nikon.

There are more expensive SLR's. The MOST expensive currently is the Canon 1Ds, an 11 megapixel model that sells for about $7500 (body only). The cameras with built-in zoom lenses are not bad. The better ones offer many of the same creative controls we find on the SLR's and some of them would be quite suitable for our Courses. Nikon, Canon, Olympus, and other manufacturers all have some nice models and if the pixel capture is at least 4 megapixels they might be a good choice for someone on a budget.

Then there are 35mm SLR's. Film is not dead in spite of what you might have heard and film still does some things better than digital, like low-light photography. You can get a very good 35mm SLR for a fraction of what a digital model would cost you.

Either 35mm or digital is fine for our Courses, including the digital one. You just need a camera that you can control. Don't worry, we'll teach you how to do THAT.

A few reputable website to check out are: http://www.bhphotovideo.com http://www.adorama.com http://www.alkit.com

Lens: A standard portrait lens is 85mm-105mm. I recommend a fixed lens it is lighter and less intimidating that a long, heavy zoom lens.

Flash: Most non-dedicated flash units will work with you camera but the computer chips will not communicate so you will need to calculate in manual mode.

Regards,

Misty Rice

Student Advisor

BMJ
0

Hej.

Det finns en bra sajt som behandlar digitalkameror. Där finns massor av tester, owners opinions osv. Skall man köpa kamera finns där mycket matnyttigt.   www.dpreview.com

Jag köpte min kamera via Internet från USA. Det blev betydligt billigare och gick väldigt smidigt. Man får dock var noga med var man handlar.

/BMJ