Foto iFokus

Foto

Etikett: kurser-och-utbildningar
Läst 602 ggr
bildochfoto
0

Om "jättesnygg bild" och kritik...

Det är kul att få positiv kritik. Jag tycker dock att det är ännu viktigare att ge konstruktiv kritik. Det är det av två skäl:

1. Du lär dig mer om hur du vill fotografera och är mer medveten om själv vad du tycker fungerar för att det ska vara en bra bild

2. Den som du ger kritiken får en möjlighet att se saker i sina bilder som han/hon inte har tänkt på. Din kritik kan ge den andra fotografen en möjlighet att uppleva sin bild från en annans synvinkel.

Fotosidan har en bra artikel om det här med bildkritik…

Gör ett försök att sluta med "Snygg bild" och försök ge konstruktiv kritik. Det vinner alla på….

[mingdie]
0

Håller fullständigt med dig. En kommentar som retar mig är "håller med föregående". Det är en bra artikel som du hänvisar till. En bra tråd här som jag tror gav mycket till postaren har rubrik Fotboll.

Kattapult
0

Jag håller också med om att konstruktik kritik är bäst. Däremot "håller med föregående" tycker jag är helt okej. Då vill man kommentera bilden, men nån innan har redan sagt det du tycker och det är onödigt att skriva det igen :)

Isak
0

#2 Man kan utveckla "håller med föregående" till att berätta vad man håller med om, då jag inte tror att man tänker exakt likadant som någon annan.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

UlrikaG
0

Ja, personligen hoppas jag på en förändring ang detta med att dels efterfråga konstruktiv kritik, men framförallt att erhålla den.

Jag har inget emot att trådskapare lägger upp bilder för bedömning utan att det ges konstruktiv kritik, eller efterfrågas, förutom när det gäller de tre kritik-grupperna.

Dessa grupper är skapade för att lägga fokus på kritik, både ge och ta, för att öka bildseendet inte bara hos fotografen utan även hos betraktaren.

Kommentarer som "fin bild" anser jag inte hör hemma där, om den inte efterföljs med ett mer utvecklat svar.

Jag anser det även vara av stor vikt att inte bara lämna negativ kritik, utan även positiv, på samma bild. Detta känns dock mindre angeläget i gruppen Hård och mer i de två andra.

Robert
0

#0, jättebra inlägg!

Hälsningar

Robert