Fototips för skarpare bilder
I senaste numret av Kamera & Bild tipsar de om ett sätt att minska oskärpa på grund av skakningar:
Använd serietagning. Första bilden kan bli suddig eftersom du trycker ner knappen, men följande bilder bör bli mindre suddiga eftersom du håller knappen still.
Smart!
Vänliga hälsningar
Niklas
Det var ett bra tips. Det skall jag komma ihåg (tills jag glömmer bort det)
Kan ta ett Snöre Med en Öggla i ena änden och en Skruv i andra (fast knuten) Skruva i skruven i botten på kameran och sätt foten i ögglan och spänn snörett så får du lite stadigare kamera.. Anpassa längden på snörett så det är sträckt när du ska fota..
Smart, nu kanske man kan få EN skaplig bild iallafall! :)
//CarlS

Man kan ju alltid hitta en position där man känner sig mindre skakig i också. Eftersom jag oftast tar foto på små människor så sitter jag mycket på huk, då använder jag mig oftast utav denna position som i den bifogade bilden för att stå så stadigt som möjligt på marken samtidigt som jag kan ha armen på benet som stöd mot skakningar. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Niklas, tack för tipset. In med en nypa luft, håll andan, armbågarna mot bröstkorgen, tryck av mjukt.
Hälsningar
Robert
#5: Bra tips Robert. Jag brukar rekommendera folk att titta på skidskyttarna när de har säsong. De låser kroppen på något vis och det gäller att hitta en ställning som fungerar. Har man ett teleobjektiv kan man stå i en mörk (svart) korridor med en liten lampa i bortre ändan och fotografera med slutartider på en 20 sekunder. Då ser man lätt hur skakig man är eftersom man får ett vitt spår att följa på bilden. Kan vara lärorikt.
#5 Håller med dig Robert. När det gäller foto använder jag samma teknik som när jag skjuter gevär. Ha lite luft i lungorna. Låt kameran följa med när du andas dvs försök inte hålla kameran still när du tar andetaget utan låt den följa med. Om du får timingen rätt så har du motivet rätt i sökaren efter ett kort andetag och då tar du kortet. Ju längre du väntar efter du håller andan ju skakigare blir det. En bra beskrivning inom skytte är att du inte trycker av skottet utan klämmer av det. Hela handen är involverad inte bara fingret. Jag gör samma med kameran. Det hjälper mig att ta foton i dåligt ljus som det här.
Iso 1600 f/4,0 exp 1/8sek handhållen utan stöd.
http://i55.photobucket.com/albums/g153/mingdie/Uploads/IMGP2297-01.jpg
Eddie
Warmuseem i London? Bra handhållet!
mvh Martin
#8 Så långt bort från London som du kan komma. Auckland war memorial museum. Tack för kommentaren. I många museum får man inte använda blixt så det gäller att hålla stadigt.
Eddie

#7, stadigt!
Robert