Naturbilder, solnedgångar, blommor mm.

Bilderna blir visst lite suddiga när jag laddar upp dom, sådana är dom ite egentligen. Fast "blombilden" är lite suddig annrs oxå, eftersom fokuset är någonstans i mitten

Vad kul att du har hittat FotoiFokus, välkommen Whispree!
#0, bra exponerad bild, udda format som kanske är svårt för lanskapsbilder. Prova med 3:2 formatet istället som ett liggandes A4 ungefär.
#1, prova med att öka färgmättnaden (saturation) en aningens så poppar färgerna ut bättre på förövrigt en fin bild.
Oroa dig inte över skärpan. Det har du fått genom att ha en stor bländare och troligvis stått rätt nära med din kompaktkamera. Du har fått ett kort skärpedjup, dvs bara en liten del i bild är skarp medan för och bakgrund är oskarp. Så jobbar många proffsfotografer med korta skärpedjup.
Hälsningar
Robert

#3 Jättefin bild
#4 Tack så otroligt mycket för tipsen. Har inte haft kameran så länge så jag håller fortfarande på att lära mig
#5 Vilken härlig bild!

#7 Den var härlig
Tycker också det är jättekul att ta såna bilder. Fast jag är väl inte världsbäst på det precis..
Solnedgång
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jättefina bilder du har Alex

#13 otroligt härlig bild. Härligt ljus
#14 Jättefin sommarbild
#12 Tack. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#17 Underbar bild! Vilken färg!
/Mihe
Knorre: Gillar båda dina bilder (17 & 19), läckra färger. Är de efterarbetade eller oredigerade? Nyfiken på bländare och slutartider - vad har du för kamera?
mvh Martin
Ingen av dom är redigerade, mer än beskurna och pålagd ram. Fotar med en Olympus E500 med 40-150 optik. Körde per automatik på inställningen sunset som finns inprogramerad i kameran.
tack så mycket :)
#2: Om bilderna är för stora skalas de ner automatiskt när du lägger in dem här. Förminska bilderna själv om du vill ha bättre kvalitet.
Vänliga hälsningar
Niklas
Nä nu får ni sluta. Alla dessa fina sommar bilder får mig att längta till Sverige. Jätte kul att se alla dessa fina bilder. Tack för att ni visar dom
Hälsningar
Eddie
#26 Den gillade jag verkligen, häftig effekt med speglingen i vattnet som gör att det ser ut som två stora ögon tycker jag.
mvh Martin

#26 var har du tagit den bilden?
#34 I nättraby i Blekinge.
http://www.fotografier.info.se

36# fantastiskt färgspel. Går det inte att kunna se den lite större? såg så pluttig ut i det formatet. Annars var bilden kanonfin, enligt mig :)
oj vilka fina bilder! härligt :D
Här kommer en bild ja tog för några dagar sedan, jag vet inte.. men jag gillar den iaf
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

den här e också rätt fin..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tycker verkligen om den här bilden, sepia effekten gör den lite "gammal".. härlig på nå vis :)
_
*gillar kontrasten och färgerna *
_

#43 hmm.. det har jag aldrig ens tänkt på, motivet blir väl kanske lite mer framträdande.. men hur gör man det då? Jag kan ingenting om skärpedjup och sånt, ja bara fotar 
Tyckte verkligen om din bild, den är väldigt talande. Och mycket vacker!
_
schonfoton: Ruggigt bra färger i solnedgångsbilden. Ändrat något på bilden för att få fram de färgerna, eller är den direkt från kameran? Nyfiken på bländare och slutartid och sådana lustigheter!
mvh Martin

#43 vet inte vad du har för kamera men du skall använda så stor bländare som möjligt(så litet bländartal ex. f/3.5). man får gå in på manuella inställningar i kameran så att du kan välja bländaren själv och låta kameran välja slutartiden så att du får bilden rätt exponerad.
Det är nog bara att titta i manualen för kameran, tyvärr så har inte alla kameror denna möjlighet.
#46 Jag har inte ändrat färgerna men jag har använt ett avtonat gråfilter för att få få så jämn exponering mellan himmel och hav som möjligt. Jag har oxå ökat kontrasterna något i datorn.
Trevligt att du är intresserad av bländare och slutartider, titta i din kameramanual under manuella inställningar. Kort kan man säga att bländare påverkar skärpedjupet och slutartiden är hur länge slutaren (alltså exponeringstiden) skall vara öppen något som jag ibland använder till att "leka" med för att få lite mer spännande bilder. Men huvudsyftet med rätt bländare och tid är att få bilden rätt exponerad.
Bifogar en bild där jag har "lekt" med lång slutartid och rört kameran.

Så grymt snygga naturfotografier i din portfolio schonfoton

#49 det är nog den snyggaste bilden jag sett hittills… helt makalös!
_

tack, själv är jag skitstolt över den
Nyss hemkommen från Norra England (Yorkshire). Har lite å göra med å sortera ca. 500 bilder som togs under resan. Detta är norra Englands bäst bevarade Victorianska piren och sådana inbjuder ju alltid till kvällsbilder särskildt om dem är placerade i rätt väderstreck. Men det kostar ju fotografen mudd upp till knäna. Plats: Saltburn UK.
#53 Härliga färger, härlig solnedgång och en av de få saker som får mig att längta till England - dessa pirar och de härliga kustavsnitt de har!
mvh Martin

#49 åmen guuud viken fin bild *avis* Hur tusan kan man fota så?

#56 tack blir så glad när nån säjer nåt positivt åt min bild. Inte så svårt kameran på stativ med lång slutartid sen lite fix i datan

#58 skitfin blir lite smått avis snyggt när det speglas i vattnet

#63, tack :D
skullevart ännu finare om havet va helt spegelblankt, men dt händer ju inte för ofta.. ^^

#61 F*a va snygg blir riktigt sugen 

#49, #62 Helt otroliga bilder!!!! 

#66 tack, tack

#67 Det blåa gör bilden helt fantastikt!

#69, fräcka bilder du har fått till, härlig stil!
Robert

#65 & #66 Tack så mycket…..Jag var ute igår kväll (tisdag) och tog bilden här omkring
Kennet
#61 magisk bild. riktigt härliga kontraster. Keep up the good work.

|hej
#70,tack så mkt,,uppskattar det:D
hej då|

#72 tack Knorre
Din och min bild (#55 & #61) var ganska lika ser jag när jag kikar igenom hela strängen…
Ha det
Kennet

#75 Härliga färger! =)
Lägger upp en bild på en solnedgång på Gotland. (:
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#62 Det som gjorde den så himla mysig var nog att du hade fått till ett blått "sken" eller vad man ska säga ..