Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 413 ggr
Asagard
0

Svart/vitt på Canon EOS 300D??

Vill ta svart/vita foton med min Canon EOS 300D. Går det? Gick på min gamla Canon (ej systemkamera), så jag tänkte att det kanske går även på denna kamera.

Håller tummarna för att någon vet, så jag slipper leta i instruktionsboken! Oskyldig

Martin
0

Jag är kille, och trots det rekommenderar jag instruktionsboken. :) Brukar läsa lite i den varje kväll, så att man i bästa fall kan kameran fullt ut om ett par månader :)

mvh Martin

Fotord
0

Har du ett bildredigeringsprogram så rekommenderar jag dig att fotografera i färg och sedan efterbehandla fram det svartvit. Jag är osäker på hur det fungerar på Canon, om den sparar bildfilen i färg också eller den bara blir svartvit.

Hur som helst bör man spara så mycket information som möjligt i bildfilen så länge det går. Fotar du svartvit direkt så har du ju få möjligheter att exempelvis välja att bara använda röd, grön eller blå kanal för att göra bilden.
Rätta mig nu gärna eftesom jag inte känner Canon

Robert
0

Det finns inställningar på Canons systemkameror för att kunna ta s/v-bilder. Rekommenderar ändå att ta i färg först för att sedan konvertera om bilden till s/v, du får bättre kontraster på det sättet.

Hälsningar

Robert