Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 392 ggr
E_hjo
0

Lins

Hur ska man göra för att ta bort smuts från linsen? Har hört att man helst inte ska ta på den! Eller är jag ute å cyklar?

Citron
0

Tvätt med en fiberduk. Dessa dukar går att köpa på bland annat Teknikmagasinet eller i foto-affärer. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Fotord
0

Det finns speciella putsdukar man kan använda eller linsrengöringsvätska (för kameralinser). Kolla på scandinavian.
Går det att göra ren den genom att blåsa exempelvis med en revaxörboll eller ännu bättre, en speciell borste/blåsbälg för kamerabruk så kan du göra det. Det finns alltid en risk att man putsar runt sandkorn när man använder en duk.

Anledningen till att man inte ska ta på den är troligtvis att man för över hudfetter som blir fingeravtryck. Anledningen till varför jag inte vill att mina barn skall röra vid linsen är att de för över sylt och godis…

Hur som helst så är kameran en sak som skall användas. Går det sönder kan man köpa ny. Hellre en repa i linsen än ett objektiv som aldrig lämnat vitrinskåpet.

E_hjo
0

#1, 2 Tack så mkt =)

[mingdie]
0

Ett litet tillägg till Fotords bra förklaring. Om du får fingeravtryck på linsen och det sitter där under längre tid kan det etsa sig fast i den beläggningen som läggs på en lins för att ge bättre ljus genomsläpp. Om det händer är det bara att köpa nytt objektiv.

Eddie