rengöring av bildsensorn?
Jag måste lämna in min kamera för rengöring av bildsensorn, men hur fungerar det och hur länge kan jag bli av med kameran?
Räcker det att lämna in den till en fotobutik och så kan dom fixa det där, eller?
Det är ett ganska snabbt jobb. Det beror nog på om dom skickar iväg eller inte. Det är ganska enkelt att göra själv.
okej:)

Jag har använt Sensor Swab Typ 2 som passar min kamera.Samt rengörningsvätskan. http://www.yfo.se/index.php?page=Product.GroupGallery&product_group_id=214
Alltid lite läskigt att göra nåt första gången, men är bekvämt att kunna göra det själv
jag tror inte att jag skulle våga göra det själv, för tänk om jag skulle lyckas sätta sönder bildsensorn, då blir det dyrt.
#4 Hur skulle man lyckas med det?
#5, jag vet inte, men jag brukar lyckas med det mesta :o

#5 Det går. Har för mig att det finns 2 varianter av medel för "våt" rengöring beroende på sensorns "uppbyggnad",
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#7. Ajdå, då kommer jag nog inte fixa det själv, för om jag känner mig själv rätt så skulle jag välja fel medel *s*

#8 Du måste inte använde våt rengöring.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#9. Hur kan man göra annars? Fläckarna går inte att blåsa bort.
men altså…. jag har börjat fundera på att rengöra sensorn själv i alla fall, vad ska jag använda för grejer?
det är mest troligtvis kondensfläckar på kameran och den här verkar ju vara till för det, men vad ska jag använda mer? och hur stor är risken att jag pajjar sensorn om jag försöker mig på det själv?
Jag har super sonic wave ( en sak som skakar i 35 000 slag/sekunden ) borde jag också lämna in den för rengöring tycker ni :/
Nåja nu kan ni strunta i alla mina frågor, har hittat ett företag som gör det billigt och snabbt! =)
#13 vilket? ;)

#12 Svårt för oss att avgöra. Har du fläckar på sensorn som DU inte får bort så kanske du bör skicka in den.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#14. Hmm…. Har länken sparad på min andra dator men det ligger i falun i alla fall =P Men Foto A Bild har jag för mig att det heter.
#12 Absolut inte om du inte finner störande fläckar på dina bilder. Jag har fotat med mina Olympusar i flera år nu och aldrig ens funderat på att det skulle vara något skräp på sensorn.
Det betyder dock inte att det inte skulle finnas där.
Att tänka på är att även om du får skräp på sensorn på en Olympus så är det inte lika säkert att du upptäcker det som på andra märken eftersom damm syns bäst på höga f-tal. Rikta kameran mot en blå himmel, fota med f-22, öka kontrasten och se efter.
Vi som använder Olympus fotar i princip aldrig med mer än f-11, beroende på att omkring där går gränsen för när diffraktion gör bilderna mindra skarpa. På grund av den mindre 4/3-sensorn har vi i alla fall tillräckligt med skärpedjup så att vi inte behöver använda högre f-tal.
Men har du damm så lämna in den eftersom en Olympus har just den där skakmekanismen framför sensorn och det är den du skall rengöra.
Har du använt din Olympus några år kan det vara idé att lämna in den i alla fall för att byta den "tejp" som samlar upp det bortskakade dammet. Det är ju inte så att antidammsystemet "förintar" dammet. Det är kvar i huset, bara på ett säkert ställe och det behöver tömmas i bland, dock inte så ofta.
mvh/gurin
Använd blåsmetoden så är risken i princip obefinlig att du sabbar något… Att göra rent med medel lär ju vara krångligare, jamenar när jag putsar fönster blir väl resultatet ganska varierande