Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 843 ggr
crazygnome
0

spov

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fångade en spov igår…

Jalking
0

Min favoritfågel.

Kanske inte så vacker, den har ju ganska trista färger, men väldigt trevlig och kul att titta på. Och lätet sen! Underbart!
Jag hade i flera år ett par som häckade på ängen utanför mitt köksfönster. Tyvärr hade de stora problem med räven, som tog både ägg och ungar när den kom åt, trots att alla grannar gjorde vad de kunde för att hjälpa till. Det var inget ovanligt man vaknade mitt i natten av att spoven skrek högljutt, man titar ut och får se ngn yrvaken granne komma kutande i bara kalsingarna, skrikande "Försvinn rävjävel!"
Spovarna tröttnade på räven efter några somrar och flyttande någon annanstans. Jag saknade spoven så mycket att jag lade in lätet som ringsignal i min mobiltfn. Nu har vi spovar här igen. De häckar inte på "min" äng, men ngnstans i närheten. Nu har jag jätteproblem med att min telefon "ringer" så fort det börjar ljusna på morgonen och jag springer upp för att svara…

Det var en del OT det, nu till fotot:
Den är nog svår att fånga i flykten som du har gjort. Tyvärr ingen exif-info kvar i bilden, men jag gissar att du har använt rätt mycket tele. Skarp och fin blev pippin iaf.
Vad jag möjligen vill ändra på är beskärningen. Det känns lite som om spoven är på väg ut ur bilden. Testa att kapa bort lite himmel bakom fågeln. Ev. lite över och under för att få ett snyggt format.

crazygnome
0

hmmm mycket möjligt då jag mest slängde ut den utan att kolla eller beskära mycket…….ska göra det….

[kobbeuffe]
0

Vad hade d för optik och hur långt bort var fågeln???
Riktigt bra annars…

crazygnome
0

hmmm ja skulle säge ca 20 -25 m