Eija Ruohonen
Idag fick jag förmånen att arbeta med modellen Eija Ruohonen som till vardags är målare. Till hjälp hade vi make-up artisten Sanna Liljamo och Eijas kille. Hela fashion fotosessionen tog lite längre tid än vad jag hade beräknat och vi håll på i närmare 4 timmar. Det blev en hel del bra bilder för Eijas, Sannas och min portfölj. Sanna som kallar sig för, maskeeraaja, har under sommaren varje lördag inbokad för brudar innan deras bröllop.
Troligtvis kommer jag använda några bilder för min webbsajt, www.roberthammar.com, och några andra kommer jag ladda upp på BetterPhoto.com där jag går en kurs i fashionfotografering med Bruce Smith som lärare.
Jag tycker att Eija var väldigt duktig för att vara hennes första gång framför kameran.
Hälsningar
Robert Hammar

Det är väldigt intressant att höra dig berätta om dina jobb. Kan du säga något om vad du använde för objektiv och utrustning i övrigt? Det ger ganska mycket att veta sånt när jag tittar på andras bilder för att lära mig.
I en del fototidningar skriver de ut vilka bländare, slutartider och brännvidder som har använts i bilderna. Eftersom jag försöker lära mig att använda kameran med manuella inställningar är det till hjälp.
Vänliga hälsningar
Niklas

Niklas, i huvudsak använde jag en Canon EOS 5D när jag fotograferade. Objektiven var ett Sigma 70-200 mm f/2.8, 50 mm f/1.4 och ett 85 mm f/1.8. I de bilder jag använde blixt så hade jag en eller två Canon Speedlite 430EX/580EX. Reflektorer och stativ användes till nästan alla bilder. Bländaren var i stort sett vidöppet i alla bilder. Slutartiden anpassad till ljuset, rätt höga ISO-tal då vi tog de flesta bilderna i gångtunnlar.
Poseringar kopierade jag från olika fashiontidingar.
Hälsningar
Robert
Tack för snabbt svar!
Hur höga ISO-tal använde du? Jag är ofta lite rädd att gå så högt som 800, men ibland har jag en känsla av att det är obefogad rädsla. Risken är att bilderna blir dåliga av andra anledningar när jag är feg.
Din modell ser lite högfärdig ut i bilden i #6. Jag tror att det kan vara att du har tagit den lite underifrån eller att hon har sträckt upp hakan. Modellen i tidningen ser ut att ha sänkt hakan lite.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jättefina bilder, men hade jag varit modellen hade jag inte använt bilden i #1 då den ej var smickrande för en modell, konstig baddräkt och hon ser faktiskt rultig ut (verkar vara förbjudet i modellvärlden). Huvudet ser smalt och litet ut och kroppen klumpig. Själva fotot är fortfarande fint dock, med skuggan och så.
Reagerade på samma sätt när jag kollade på bilden, tror du hade känat lite mer på att få hennes haka sänkt. Fin bild annars och mycket trevlig läsning!

#10 modellen till vänster har vänstra höften högre och vrider inte så mycket på vänstra axeln så att man ser en bit av sidan-ryggen såsom på din modell. men du har rätt, en svår pose.