Hur skulle NI fotat

Du skulle använt stativ.
stativ här med..
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

stativ och gått lite närmare för att slippa det fula byggstänglet

Skulle nog skjutit in mig mot korset och speglingen i taket

Stativ och självutlösare alternativt fjärrutlösare
japp stativ, pga av slutar tiden som är rätt lång får du detta skak.

Jag hade ju ett stativ, men fick ändå en oskärpa. Kollade gluggen efter smuts men ej. Kan det vara att det var så disigt?
Kanske blåsigt eller liten jordbävning, stativ kan också darra. Använde du självutlösare på ett antal sekunder? Annars vet jag inte..
Ser att du använder Nikon D80. Har du objektiv med VR/HSM och kanske glömt stänga av detta när du hade kameran på stativ?

ja inte var det väl någon jordbävning :-), men de höll på att arb på bygget ijämte. Ska ut igen och försöka att ha självutlösaren på i 2 sek.
Nej jag har kitobjektivet 18- 135/3,5

Kameran har i alla fall rört sig under exponeringen, annars är det kyrkan som skakar :)
Stativ kan svaja om du har "halsen" utsträckt och om det blåser.
Som Krissefoto sa hade det blivit mycket bättre om du kan gå innanför det fula stängslet.

En del stativ har en krok i underkant på mittpelaren. Om du har en sådan kan du hänga t ex fotoväskan där för att stabilisera stativet ytterligare mot vind mm

#3 Coolt! Jag har försökt fotografera stjärnor men de har aldrig synts särskilt bra.

#14 [](javascript:void top.ShowProfile('Loabg') "Visa personlig sida för Loabg.")
Stjärnor kräver lite extra. En kristallklar natt är en förutsättning och när man har det är det bäst att bege sig ut på landet. Stadens ljus förstör ganska mycket av sikten.
Det optimala är att ha en "följemotor" på stativet som rör sig efter jordens rotation.
Det är såklart överkurs, men testa att öppna slutaren ett par minuter vid ett bra tillfälla. Man kan få stjärnspår men det är också lite coolt.
du skulle haft stativ lr lagt kameran på en mur lr något stabilt och sen skulle du helst varit över grinden/staketet/stängslet

Om stativet inte är tungt kan det vara bättre att använda självutlösaren än fjärrutlösning, om den får spegeln att fällas upp när man trycker på knappen. Spegeln kan vara tillräckligt för att få skakning på ett rackligt stativ. Annars kan man med en del kameror fälla upp spegeln manuellt innan man trycker av.
Har du en Olympus kan du använda Antishock-funktionen. Vilket fäller upp spegeln och tar kortet efter ett förinsällt antal sekunder. Det använder jag nästan alltid tillsammans med fjärrutlösaren när jag fotar med stativ.
Det blir dock lite frustrerande när jag allt som oftast glömmer att knäppa av funktionen efteråt och några dagar senare skall ta ett kort och upptäcker att kortet inte går av förrän efter 14 sekunder, eller så.
mvh/gurin
#18 Att det inte fanns spegeluppfällning var en av anledningarna att jag inte köpte en kamera från ett känt märke när jag började med DSLR.
En bra grej på min kamera är att det försenade avtrycket bara är temporärt så när kameran stängs av går den tillbaka till normalt. Men jag kan villigt erkänna att jag har glömt bort att ställa tillbaka till auto Vitbalans och sänka ISO ett par gånger. Det är ingen höjdare med gulaktiga, brusiga foton tagna mitt på dagen.
Stativ!
Du skulle ha stått på andra sidan stängslet.
Vänliga hälsningar
Niklas