Hur får man brusfria landskapsilder??!
Jag tog landskapsbilder från ett höghus igår kväll, trodde att de blev bra. Ett misslyckande hade det istället blivit när jag kom hem. Har en Fujifilm 9600 med långzoom objekt 28-300. Körde med autofokus och landskaps fotografering. Men ingadera blev bra! Finns det någon där ute som vill dela med sig av sina tips???
A och O är oftast stativ, så att man inte får skakningsoskärpa. Lägg gärna upp ett par bilder så blir det lite enklare att se hur de blev och kanske vad som var felet bakom det.
Tänk också på att lägre iso ger oftast mindre brus (vet inte riktigt hur just din kamera är på bruset på högre iso) men ger också längre slutartider = stativ som gäller.
mvh Martin
Min gissning är också skakningsoskärpa. Ett stadigt stativ och fjärrutlösare löser problemet.
Vänliga hälsningar
Niklas
Tog bort ett av mina inlägg, dubbelpostades tidigare.
Fjärrutlösare är bra också precis som Niklas säger, och ett alternativ till det om man inte har en är att sätta på självutlösningsmekanismen. Det fungerar också, i alla fall om det är en stilla landskapsbild och inte ett rörligt motiv som måste vara på ett visst ställe när bilden tas.
mvh Martin

Alla kanske inte har fjärrutlösare men då går det utmärkt att använda stativ i kombination med självutlösaren ( något som alla kameror har)
/Kennet
Du har fått flera bra förslag. Om du skickar med ett av dina foton när du frågar så är det lättare att ge ett korrekt svar.
Eddie

Tack för tipsen, ska prova med stativet och fjärrutlösaren. Bara så ni vet har jag aldrig fått så dåliga bilder som jag den här gången… Tråkigt, men sant!
Titta på bilden… Den har "årets brus" om man kollar tex på det svarta taket på idrottshallen närmast bild, nere till höger. I naturlig storlek (3488 x 2616) täcker bruset hela bilden. Har förminskat bilden så att man kan publicera den.
MVH: Harakka (Jimi)
#7 Har du samma utrustning som tidigare, när du inte fått så mycket brus? Samma iso-tal osv?
mvh Martin

Hade ison på 100 resp 120 hela tiden.. Eftersom det var ganska mörkt ute.
MVH: Harkka (Jimi)

Ojoj, då är vi två om det…

ja asså det blir skit kontsigt när det är lite mörkare :'(
stativ och bildstabilitator