Humlor
Jag läste i någon annan tråd att blommor + insekter var ett uttjatat motiv.
Så är det inte för mig - jag har aldrig fotograferat vare sig blommer eller insekter på något mer ingående sätt i hela mitt liv, så för mig är det här en helt ny värld.
För första gången någonsin har jag mött en vår och en sommar med en digital systemkamera, och jag måste ju erkänna att det verkligen har sina poänger det här med digital fotografering…
Här är en bild på en humla och maskrosor, fotograferad för några veckor sedan med det medföljande objektivet 40-150 mm f4,5.

#0: Fint motiv med bra bakgrundsoskärpa. Det ser ut som om skärpan har hamnat lite framför humlan. Fokuserar du manuellt eller med automatiken? Ibland kan automatiken missa lite.
#1: Snyggt med håren på stjälken i motljuset. Det ljusa grässtrået bakom humlans kropp stör lite. Om du flyttar dig några centimeter åt höger får du jämnmörk bakgrund just där den hänger. Subjektiva petitesser. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Tack Niklas för kommentarerna!
Båda bilderna är tagna med autofokus. Jag har fortfarande löjligt svårt för att fota med manuell fokus när det är två olika reglage för zoom och skärpa. Det är bara att inse att man kanske är lite för gammal för att lära om sig från den gamla fotograferingen.. men jag jobbar på det!
Bilderna jag tar med manuell fokus blir helt urkassa, och ännu har jag inte lyckats få till något jag ens skulle drömma om att lägga upp här…

Har du flera autofokuspunkter? I så fall kan det bli lättare om du ställer in så att kameran bara använder den i mitten när du fotograferar makro. Om den använder flera när du har kort skärpedjup kan den lätt hamna snett.
Vänliga hälsningar
Niklas