Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 320 ggr
Martin
0

Bildbehandling - vad kan göras bättre?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte använda den här tråden för att få tips och synpunkter på diverse redigeringar och bildbehandling jag gjort på bilder. Såklart bara kul ifall fler också lägger in bilder, antingen för tips och råd eller någon bild ni ändrat och blivit mycket nöjd med - och då tips på hur ni gjorde.

Stör grenen mycket? (dum fråga). Levels hårt ändrade för att få fiskens konturer samt öga att framträda bättre, men tyvärr så blev då grenen i princip helt vit. Fisken fotograferad på ca 10-12 meters avstånd. 1/400 s och bländare f5.6. Bilden är även beskuren.

mvh Martin

Fotord
0

Du kan ändra nivåer för att få till fisken utan att påverka grenen.

1. Tryck på F7 för att få upp lager
    Här ska du ha en liten bild av grundlagret.
  2. Längst ned på lager-rutan finns en liten symbol som ser ut som en yin-yang fast utan prickar (det är en svart vit boll). Klickar du på den får du upp en massa alternativ. Välj här Nivåer (levels).
  3. Gör din justering tills du tycker fisken framträder tydligt och tryck ok.
  4. Nu ser du i lagerrutan att justeringslagret du just lagt till hamnat överst (det är en liten bild på något som ser ut som ett histogram. BREDVID histogrammet finns en helt vit ruta.
  5. Klicka på den vita rutan och välj sedan en pensel som är lagom stor för att låta dig måla på grenen.
  6. Välj svart färg och måla grenen. Du kommer inte att se någon svart färg, istället ser du hur kontrasten minskar på grenen så den framträder igen.
    När du är färdig så kan du klicka på grundbilden i lagerrutan för att komma ur lagermasken.
  7. Klart!
Martin
0

Tackar för guiden, men jag missar nog något. Grenen är förvisso rätt ljus redan i orginalbilden, men det känns som att den inte går att måla över - däremot går resten av bilden att måla över. Jag får nog ta en bit mat, och sedan prova guiden en gång till. :) (har PS Elements, det kanske är därför det inte fungerar riktigt)?

mvh Martin

Fotord
0

Det som händer när du målar över grenen med svart är att den återfår sin gamla färg och ljushet. Är den vit från början så händer det inte mycket. Sorry, då får man ta till med hårdhandskarna :-)

derure
0

Jag hade nog valt att försöka klona bort grenen.. känns som den är lite för mycket i vägen även om den har bra täckning i färgerna =)