Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1497 ggr
johan
0

Ögonkontakt eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ni generellt att porträtt med ögonkontakt med kameran är bättre eller sämre än porträtt där kameran mer frusit en iaktagelse i tiden?

Jag tycker ofta att de porträtt som berör mest är de där modellen inte har ögonkontakt med kameran.

Här är ett exempel på en bild utan ögonkontakt som jag är nöjd med.

Mvh // Johan

johan
0

Och här är en med ögonkontakt som jag också tycker om, men jag tycker nog att #0 känns mer konstnärligt.

Mvh // Johan

Robert
0

Johan, jag tycker att det är från bild till bild. Här är en bild på min yngsta dotter, notera skärpan på ögat till höger i bild. Sedan tror jag att jag har kommit tok för nära, eller….?

Hälsningar

Robert

johan
0

Fint! Gillar som sagt att du mer fångat henne i hennes egna tankar och inte att hon har så mycket kontakt med kameran.

Mvh // Johan

BMJ
0

#1 bra kontakt med modellen och ett bra ljus som modulerar fram ansiktet. Det korta skarpedjupet hjälper till att lyfta fram ansiket. Bilden är dock för hårt beskuren upptill. En mycket fin färgton i hela bilden.

#2 Robert. Kul vinkel som fungerar på barn med små näsor. Skärpan ligger på höger öga och det hade nog varit bättre med skärpa på det vänstra. Det är dock ingen lätt bild att ta då motiven snabbt brukar försvinna ur bild. Jag skulle vilja ha ett betydligt kontrastrikare ljus. Bilden blir väldigt platt och skulle mått bra av lite "släpljus". Porträttfotografer strävar ofta efter ljusförhållandet 1:2. Alltså en skillnad på 1 bländarsteg mellan skuggsida och den sida ljuset kommer ifrån

Citron
0

Att titta i kameran eller att titta i ögonen?

En dålig porträttbild är när personen tittar in i kameran, villket man på något vis ser. En annan är ögonkontakt med fotografen, även fast han gömmer dom bakom kameran. Mina småsyskon är väldigt vana med att jag hela tiden går och fotar dom, så dom ser kameran som en del av mig, mina ögon. Det gör dom väldigt fina på kort när man tar porträttbilder.

Jag visar 2 bilder som exempel.

På den här bilden ser vi min bror Lukas som skrattar åt någonting jag säger.

Han varken ser eller bryr sig alls om kameran.

Citron
0

Nu är det inte jag som tagit det här fotot, men jag tar det som ett exempel iaf.

Här ser ni min andra bror Sammy. Han ville gärna ha en porträtt-bild att lägga upp på någon community-hemsida. Han gör sig till och tittar noga rätt in i kameran så som han blivit lärd av skolfotografen att göra.

Av någon anledning så ser man också det, det ser inte naturligt ut.

MVH

- Jim Johansson

Robert
0

#4 tack för tipset.

Varför skulle en porträtt bild vara dålig, Jim. Många bilder där modellerna tittar rakt in i kameran är väldigt bra, skickligt tagna. Och det beror främst på ljuset och att de är kameravana.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Robert, självklart finns det ingen bild som är dålig. Men man kan väl säga mindre bra. Modeler vet hur dom ska titta in i kameran. Även dom är vana med kameran och ser det inte som någonting märkvärdigt. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig med hur jag menar. Men iaf jag ser en skillnad på porträttbilder där folk tittar in i kameran eller in i fotografens ögon "igenom" kameran. Självklart har ju också ljuset en roll i sig. Men det räcker inte med ljus för att få den perfekta porträttbilden, det handlar om personen man tar bilden på också. :-)

MVH

- Jim Johansson

Robert
0

#4, med anledning av din kommentar om ljusförhållandet i ett porträtt…

Och med anledning av ögonkontakt…

Bilden är tagen idag, starxt innan klockan tre på eftermiddagen.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Här är en till med ögonkontakt. I det här fallet också har jag använt mig utav mina kvinnliga modeller.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Här en till men ingen ögonkontakt.

Jag kommer fram till att det är en smaksak med eller utan ögonkontakt.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Robert. #9: Bra ljus som modelerar fram ansiket. Bra kontakt med en avslappnad modell. Det syns att ni känner varandra. Synd på hårstråna i ögonen men den typen av bilder (snapshots) har man sällan möjlighet att snygga upp motivet. Bakgrunden är bra. Personligen hade jag nog mörkat ner bakgrunden för att ytterligare framhäva motivet.

#10 är tekniskt mindre lyckad. Ljuset kommer snett bakifrån och lyfter inte fram ansiktet. Med sådana modeller bör du ha möjlighet att slösa med "filmen". Bra placering av modellen i bildrutan.

#11 är kul. Motivmässigt den bästa av de 3 men ljuset i den första är bättre. Bra placering där blicken går in i bilden. Bra att bananskalet syns så man förstår hennes putande mun.

Kommer bilderna direkt från kameran eller bildbehandlar du dem något innan du lägger ut dem?

Det känns som om jag tagit på mig en roll som bildkritiker. Du får säga till om jag skall sluta med detta. I mitt tidigare liv har jag varit både amatörfotograf och proffesionell portättfotagraf. Det senare är dock ett avslutat kapitel./BMJ

Robert
0

BMJ, jag uppskattar verkligen dina kommentarer. Jag sitter inte och blir ledsen för någonting utan jag suger åt mig allt som sägs om mina bilder.

Det är bara att säga vad man tycker om mina bilder. Jag uppskattar när man säger vad som är dåligt och kommer med förslag på förbättringar, och det är mitt måtto då när jag kommenterar andras bilder.

Under tiden jag går min kurs så är jag noga med att få till det med bilden i fotoögonblicket. Jag justerar endast vitblansen och histogrammet innan jag lägger ut bilderna. På s/v så kör jag lite dodge and burning. Och slutligen lägger jag på en oskarp mask på bilderna.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Ok. Då vässar jag pennan…