Robert. Har du läst det finstilta.
By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services
Det är därför jag aldrig laddar upp något på Google.
MVH
Eddie
Skulle heller aldrig använda mig av den typen av tjänster.
Har använt på test ett par gånger, men blev sedan upplyst av det finstilta som man råkat missa, och har sedan dess inte använt det.
Hoppas bara inte att du skrivit kontrakt med modellerna om att bilderna inte får spridas hur som helst…
mvh Martin

#1, 2, 3 - oj, det där kändes ju inte bra. Bästa att undvika den tjänsten.
Hälsningar
Robert
#4 Ja, som fotograf bör man nog göra det. Tänk på att även om du tagit bort slideshowen så finns bilder mm kvar på http://picasaweb.google.com/roberthammar.com/UjENABikiniJamSitgesSpain2008.
mvh Martin
Tyvär har jag hört mycket negativt om Flickr sedan Yahoo tog över. På olika forum har det pratats om en tjej vars foto stals från Flickr men dom var inte intresserade att hjälpa henne.
Även om det kostar lite så tror jag Pbase är bäst.
Hälsningar
Eddie

Hämtat från Google:
11. Licens till Ditt material
11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som Du redan innehar i det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Genom att skicka in, lägga upp eller visa materialet beviljar Du Google en evig, oåterkallelig, global, royalty-fri och icke-exklusiv licens att mångfaldiga, anpassa, ändra, översätta, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Det enda syftet med denna licens är att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och marknadsföra Tjänsterna och licensen kan återkallas för vissa Tjänster i enlighet med vad som anges i Tilläggsvillkoren för dessa Tjänster.
11.2 Du accepterar att licensen inkluderar en rätt för Google att göra sådant Material tillgängligt för andra företag, organisationer och personer till vilka Google tillhandahåller tjänster, samt att använda Materialet i samband med tillhandahållandet av sådana tjänster.
11.3 Du förstår att Google kan, under utförandet av de tekniska åtgärder som krävs för att tillhandahålla Tjänsterna till Googles användare, (a) överföra eller distribuera Ditt Material över olika publika nätverk och i olika media; och (b) göra sådana ändringar i Ditt Material som krävs för att anpassa Materialet till de tekniska krav som hänför sig till anslutna nätverk, anordningar, tjänster eller media. Du accepterar att denna licens skall tillåta Google att vidta dessa åtgärder.
11.4 Du bekräftar och garanterar att Du har alla nödvändiga rättigheter och behörigheter för att kunna bevilja den ovannämnda licensen.
Det verkar som om Google inte har för avsikt att sälja de bilder man lägger upp på Picasa eller via andra tjänster….eller vad är din åsikt?
Häslningar
Robert
Om du tänker på det Robert så kanske dom inte säljer bilderna men kan använda dina bilder i sin marknadsföring utan kostnad. Det är inte bara på Picasa utan på alla siter som Google har eller kommer att ha i framtiden.
Det finns ingen som erbjuder ett gratisalbum på nätet som inte har något finstilt som gör att de kan tjäna pengar på bilderna.
Inte av de kända iallafall.
#10: Räknas Pixbox som känt?
För läste igenom medlemsavtalet och hittar inget liknande det som står i inläggen ovan.
Enbart att de förbehåller sig rätten att ta bort bilder som bryter mot lagar (ex barnporr) och liknande.
Visserligen kan man välja gratis eller premium-medlemskap.
Så det kanske inte räknas till gratisalbum på det sättet?

Fördelen jag ser med Picasa är att bilderna blir lätt sökbara, dvs gratis reklam till den som använder albumen. En nackdel är att det inte går att lägga ut en klickbar länk till sin egen hemsida. Det jag gillade med Picasa är att man kan enkelt kan kopiera en kod till en slideshow som man kan lägga in i ex. en blogg.
Hälsningar
Robert