Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 894 ggr
SofieDahlberg
0

modellfotografering - nybörjare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte lägga upp lite bilder jag tog idag på Josefin,
när vi var på stranden. Jag är helt nybörjare på det
här med modellfotografering, och vill därför inte ha
så speciellt hård kritik, utan lite lätt kritik med vad
jag kan göra bättre nästa gång, dvs konstruktiv kritik.
Inga av bilderna är redigerade förutom att dem blivit
förminskade, och bilderna är fotade med en Nikon D40.

Bild 1

SofieDahlberg
0

Bild 2

SofieDahlberg
0

Bild 3

SofieDahlberg
0

Bild 4

SofieDahlberg
0

Bild 5

SofieDahlberg
0

Lägger in en bild jag tog på Kerstin för ett tag sen.

Msphoto
0

Något som jag reagerar på med bilderna som är tagen mot en horisont är att den är en aning sned. Räta om dom och tänk på det nästa gång. Annars en bra början=)

Carlton77
0

Håller med #6 ans kommentar.

Sen så tycker jag att modellen sticker inte ut tillräckligt mot bakgrunden.
Har du Gimp, Photoshop eller annat redigeringsprogram så kan du ändra det där.

mvh marcus

Robert
0

Skit i horisonten, du fotar ju inte landskap utan modellen är i huvudfokus. Fota mycket och analysera vad som fungerar och inte. Samma analys gör du på andras bilder, till slut hittar du en stil som passar dig. Lär dig av andra!

Hälsningar

Robert

Carlton77
0

#8 Håller inte riktigt med. Ska man ta riktigt bra modellbilder så gäller det väl att ha koll på andra typer av bilder oxå.

Ser jag en bild på en modell där allting är helt kanon. Modell, ljus, komposition och sen är horizonten helt åt helvete så fördärvar det helhetsintrycket.

Smaksak absolut.

//Marcus

[cocuyo]
0

Jag håller nog med Robert den här gången Glad

Jag tycker att det är en bra början.

De flesta ser ut att vara tagna vid molntäckt himmel, men ett par är tagen med lite sol som lyser igenom. Bild 3 och 5 som är utan sol skulle jag vilja ha lite högre kontrast och färgmättnad i. Bild 4 där solen skiner igenom tycker jag saknar lite ljus framifrån.

Om man har någon medhjälpare som kan hålla en reflektor kan man få snygg upplättning av skuggsidan. Det behöver inte vara något komplicerat, en stor vit pappskiva kan räcka, eller ett lakan som man hänger från ett kvastskaft eller liknande. Blixt kan också funka för upplättning och för att få lite mustigare färger, men jag tycker att man får mer kontroll med det befintliga ljuset.

Robert
0

#10, jag vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller inte. Du kommer med en hel del vettiga påstående och kommentarer, men faktum är den att allt det du kommer med saknar substans för mig eftersom du har aldrig vad jag har sett uppvisat en enda bild på detta forum. Det blir som att sitta och döma en fotbollsmatch från supportläktaren, om du förstår vad jag menar.

Jag förstår att du kommer att bli arg och sur på mig nu, och kanske gör allt för att dra uppmärksamheten ifrån huvudpoängen, det att vi inte har sett en enda bild från dig. Go a head, kör ditt race nu! Men jag kommer att förbli nyfiken på dina bilder, och nu än mer nyfiken eftersom du utger dig vara en professionell fotograf.

Bästa hälsningar

Robert

Rozzy
0

Vilka fina bilder, skönt att du slapp starkt solljus med hårda skuggor. Håller med om att du kan öka mättnden på vissa.

Lycka till i sommar!

[cocuyo]
0

#11 Robert, du behöver inte ta det som någonting alls, det var helt och hållet en kommentar till bilderna.

Horisonten är inte så viktig när man tar bilder på människor, men som jag har sagt tidigare kan en viss försiktighet vara på plats. Om man har vertikala element i bliden som gör att lutningen stör, kan det förta intrycket av bilden och avleda från det man ville visa. 

Som sagt "en smaksak". Bildbedömning handlar väl alltid om smak. Fotografen har frihet att tolka motivet, och om man vill luta bilden av ett eller annat skäl så får man göra det. När jag jobbade som kopist på Pan Studio kopierade jag "serier"; seriefoto var åtta bilder, och en rulle 6x6 hade tolv. Fotografen tog alltid tolv bilder, och som kopist försökte man göra alla tolv, men om kunden blinkade på mer än fyra valde man ut en av de bra bilderna och lutade den åt andra hållet så att kunden fick åtta bilder. Vi gjorde en notering på den bakvända för att det skulle bli samma om man efterbeställde. Någon gång fanns bara sex användbara negativ, men kunden fick alltid åtta bilder.

Horisonten är däremot viktig på landskapsbilder, eftersom det inte ser rätt ut om havet är på väg att rinna ut i högerkanten eller så.

Så prova gärna att vrida kameran så att kompositionen känns rätt, oavsett hur horisonten hamnar.

cykelpump
0

Tycker att bilderna var fina. Men det var på 2st (mins inte vilka) iaf jag störde mig lite på bakrunden. Att bryggan(?) var med på ett litet hörn. Tänk lite på hur bakrunden ser ut. Men annars som sagt en bra början (: Fina bilder!