Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1987 ggr
KaninCrazy
0

Bakvänt objektiv?

Jag förstår inte riktigt hur man gör för att få bilder med en bakvänt objektiv. Jag har inga ringar eller något utan jag sätter bara objektivet framför kamera huset. Men det blir ingenting  :O
Det blir bara massa suddigt.
Någon som kan förklara lite lättare hur man ska göra???  :)
Skulle vart snällt!

[cocuyo]
0

Med ett zoomobjektiv kan det vara möjligt att få bilder, men du måste krypa riktigt nära det du ska ta, och det blir förstorat. Nedbländningen får du göra genom att spärra bländaren på lämpligt läge, på en del objektiv måste man skjuta en liten spak på baksidan åt sidan, och kanske hålla den i det läget till exempel med en bit papp som man har klippt till.

Avståndet till det du fotograferar blir omkring fem centimeter från objektivet och det ska vara inställt nära vidvinkelläget. Det blir förstoring, så att till exempel en myra kanske fyller ut bilden.

Det är svårt att få ett bra resultat om du bara håller objektivet mot kamerahuset och tar bilder på fri hand. Det skakar lätt, och skakningen förstoras på samma sätt som motivet.

Om du skaffar en omvändningsring är det lättare att få allting stadigt, men du kommer antagligen att behöva stativ eller ett mycket bra stöd. Eftersom du måste fokusera genom att flytta fram och tillbaka, kan det många gånger vara lättare att flytta det du ska fotografera tills det hamnar i skärpeläget.

[Fibbe]
0

Ska man fota extrem macro så har man ett tele på kameran och ett macro fel vänt framför telet

Kattapult
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en reserveringsring och sedan vänder jag på mitt 18-55mm oftast. Jag får blända med fingret, men det funkar väldigt bra :) Om du söker på bakvänt objektiv får du nog en hel del bra info :)