Suddig bild?
Jag har en fråga. Om man har tagit en bild som fått en lite oklar skäpra, går det att i efterhand redigera… Så man får en klarare bild?
Håller på med PS med har inte hunnit dit ännu ..
// Tina
Om det är lite lite oskärpa eller om jag bara vill ha lite skarpar kör jag
(photoshop)
Filter>Skärpa>Oskarp mask
Lite suddigt --> Mängd>130-190% / Radie 0,3pixlar / Tröskelvärde 0 nivåer..
Lite eller inge suddigt --> Mängd>150-280% / Radie 0,2pixlar / Tröskelvärde 0 nivåer..
Under filter och skärpa finns en funktion som heter oskarp mask. Med den kan man förbättra en hel del.
Så här står det i hjälpen:
Välj Filter > Skärpa > Oskarp mask och markera alternativet Förhandsvisa.
Klicka på förhandsvisningsfönstret i dialogrutan Oskarp mask om du vill se hur bilden ser ut utan att skärpan ökas. Du kan visa olika delar av bilden genom att dra i förhandsvisningsrutan och zooma in och ut genom att klicka på + eller -.Gör något av följande:
- Fastställ hur mycket skärpan behöver ökas genom att dra i reglaget Mängd eller genom att ange ett värde. För högupplösta bilder avsedda för tryck är ett värde mellan 150 % och 200 % oftast lämpligt.
- Dra skjutreglaget Radie eller ange ett värde om du vill bestämma antalet pixlar som ska få ökad skärpa. För högupplösta bilder är en radie mellan 1 och 2 oftast lämplig. Om du anger ett lägre värde ökar du endast skärpan på konturpixlarna och om du anger ett högre värde ökar du skärpan för ett större antal omgivande pixlar. Den här effekten är betydligt mindre märkbar vid tryck än vid visning på en bildskärm, eftersom en radie på 2 pixlar motsvarar ett mycket mindre område på en högupplöst tryckt bild.
- Bestäm hur stor skillnad det måste vara mellan de pixlar du vill öka skärpan för i förhållande till omgivande pixlar genom att dra i reglaget Tröskelvärde eller genom att ange ett värde. Om du vill undvika uppkomsten av brus (på bilder med hudtoner till exempel) kan du experimentera med värden mellan 2 och 20. Med standardvärdet (0) ökas skärpan för alla pixlar i bilden.
Klicka på OK.
Vad är det för photoshop ni kör?
Adobe Photoshop Elements 2.0 här.
Okej, jag kör nästan samma variant :) Adobe Photoshop Elements 3.0.. Jag tycker det borde finnas samma funktion, men kan inte hitta den :/