Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1404 ggr
bosse
0

Odla och Dhub.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Odla fotad med min kombinerade macro/tele lins.

bosse
0

Har en Dhub odla. En delikatess enl. beduinerna.

bosse
0

Det kan vara pa sin plats med lite berguv godis.

bosse
0

Och den alltid arbetsamma myran.

Robert
0

Vinkeln är fin i #2, men några steg närmare så hade vi fått sett mer av insekterna. Du skulle ha haft samma vinkel på ödlorna, nu när det är tagna rakt uppifrån så blir ödla och mark i ett. Lägg skärpan på något öga, använd stor bländare för att slå bort bakgrunden och framhäv huvudobjektet.

Du lever i en spännande värld bosse och jag hoppas få ser mer utav den framöver.

Ha det gott!

Robert

bosse
0

Robert, problemet med "godisen" var att dom var sa lattskramda. Minsta rorelse och dom forsvann, men samtidigt var dom nyfikna och kom ut igen.

Odlan hade jag kunnat fota fran olika vinklar, men Dhuben var ocksa valdigt latt skramd.

Ska tanka pa dina rad nasta gang.

Generellt blir det for mycket rott i bilderna. Det finns en justering jag kan gora for detta, men det appliceras bara pa foton i "Creative mode".

vbr/bosse

PS Jag hoppas fa aka hem snart.

Robert
0

För att förtydliga det jag menar här ovan:

Slå ut en bakgrund:

Till att börja med så tog det mig ett tag att förstå knepen, och jag hajade inte riktigt hur man gjorde för att kunna slå ut en bakgrund. Sedan greppade jag tekniken, och jag tycket det såg tufft ut, men förstod inte varför man gjorde det.

Jag har försökt beskriva hur man ställer in en helt automatisk kamera genom att lura tekniken i artikeln "Ha kontroll över skärpedjupet". Jag har svårt att få kontroll över de automatiska lägena men här nedan beskriver jag de manuella inställningarna på min kamera.

Bifogad bild, största möjliga bländare f/2.8 vilket gav en slutartid på 1/1100s. Jag använde "A" (aperature priority). För att få en snabb slutartid så blev jag tvungen till att ändra ISO-talet till 100. Med min kamera använde jag macroläge. Använde manuell fokusering, (för mig är det svårt att ställa in fokus manuellt med min kamera så jag tar en gäng med bilder i olika fokuseringslägen). Jag har haft en parbänk som stöd.

Robert
0

Komponera bilden:

Gyllene snittet kallas det på svenska och på engelska, rules of third. Jag har dragit upp dessa linjer i bifogad bild.  Dessa linjer får jag upp i kamerans LCD eller i sökaren genom att trycka på DISP ett par ggr. Linjerna hamnar på 33,33 in i rutan från höger/vänster - ner/upp. Det är för övrigt fibonacci tal.

Så varför använder man då gyllene snittet och slår ut en bakgrund, förutom att det är tufft? Jo, det är för ögat ska ledas in i bild, ta bort störande element vilket kan leda bort ögat från huvudobjektet, och i det här fallet vill jag att ögat har fokus på blomman.

Vidare vred jag på kameran för att få en sned linje i bakgrunden.

Nu kanske en del tycker att det är tok för mycket luft i bild och bilden kan beskäras kraftigt.

Det är min förhoppning att jag kom med lite matnyttiga tips. Och om det är någon som vill tillägga eller rätta så är du välkommen med det. Trots allt så är det tekniker som är nya för mig.

Robert.

Robert
0

Hårt beskuren och med en ram till.

Robert

Staffan
0

Vilka härligt bilder ni har lagt ut ovan - man blir verkligen sugen på att ta sig ut och börja fotografera!

Tack // Staffan

bosse
0

aaaaaaaaaaaaamen Robert, nar jag star dar i 60-70C varme, svetten rinner ner i ogonen och det svider och du vill att jag skall borja leta gyllene snitt!!!???

Du skulle ha min kamera i stallet. Dar kan du gora det mesta auto eller manuellt eller kombinerat. Vridratten har 12 lagen, 7 auto och 5 manuella. (RAW). Sen finns det forinstallningar och inbyggda filter beskrivet i en 110 sidig manual.

Tack for alla rad iaf!!!!!!!

Nu ar det helg igen och jag har ingen aning om vad jag ska hitta pa.

Robert
0

"ingen aning om vad jag ska hitta pa" Ut och fota med dig, och träna på rules of third.

Robert

BMJ
0

Vi satt en eftermiddag på en balkong i Puerto Banus i södra spanien. Då dök den här krabaten ner på en solstol. Den är ca 3 cm hög och fotoavståndet 10 cm. Bilden är beskuren för att få huvudet i gyllene snittet. Bakgrunden nedtonad.

Citron
0

Mycket fina bilder allihoppa. :-)

Jag har alltid varit jättesugen på att ta egna MACRO bilder. Jag fick faktiskt intresset för fotografier efter att ha sett och förstått funktionen MACRO.

Jag har en inställning på kameran som heter just Macro med villket man självklart tar macro bilder med. Men problemet är att det blir inga bra. Håller jag kameran för nära obijektet jag ska fota, blir det suddigt. Håller jag det för långt bort blir det ju ingen MACRO bild alls. Det verkar heller inte finnas någon lagom gräns för hur långt bort eller nära jag kan hålla kameran. Har mixtrat med inställningar hit och dit men aldrig fått till det. Har även testat ta macro bilder med zoomen utan något bra resultat. Jag tror min kamera har en MACRO avståndsbegränsning på 10 cm. Jag har sett andra fotografin tagna med likadan kamera som jag använder och de har blivit jätte-bra. Frågan är hur? Använder en Sony DSC-90. I den bifogade bilden har jag tagit ett test-foto på en smörgås med potatissallad på (mycket gott). Det blev lite sisådär bra, men för att få den som den blev var jag tvungen att ställa kameran på bänken för att den skulle vara blixt-stilla. För linsen verkar vara öppen i nästan 20 sekunder innan foto blir färdigt. Om jag rör kameran blir bilden helt konstigt. Ett exempel på vad som händer om jag tar kort på en röd tröja och sedan flyttar kameran mot en blå tröja under tiden som den har linsen öppen, är att man ser den blåa tröjan transparent ovanför den röda. :-S Men nu hade jag också mixtrat med en rad olika inställningar i kameran för att den skulle hålla linsen öppen också. Men vill man ut i skogen och ta kort på ett blad i Macro, vill man ju att fotot blir taget direkt och helst också utan stativ.

MVH

- Jim Johansson

BMJ
0

Hej Jim.

Macrofotografering kräver mycket ljus. Har du möjlighet att använda ett stativ så gör det. Om du är ute i naturen så kommer vinden att påverka möjligheten att ta skarpa bilder. Vid macrofotografering så förstorar man motivet och då kommer även en liten rörelse hos motivet att bli stor i kameran. Dessutom så bli konsekvensen av händernas skakningar också att bli större. Det gäller alltså att se till så att kameran står stadigt, att motovet inte rör sig och att du har ett bra ljus. Använd gärna en kort exponeringstid, det motverkar också rörelseoskärpan.

Robert
0

#12, tjusig bild, snyggt med den gråa bakgrunden till. När jag titta på bilden så börjar jag förstå varifrån inspiration kommer ifrån till alla scenfictionfilmerna.

Hälsningar

Robert

bosse
0

Problemet jag har med makro ar att kameran tar over och bestammer om jag far ta eller inte. Stammer inte det mesta enligt vad kameran anser ar bra, sa kan jag forsoka fota tills jag ger upp, vilket jag gjorde for ett par dar sen.