Förvara batteri i plastpåse?
Slarvade bort mitt batteriskydd för runt 2 år sedan och har därför inget att skydda batterierna i. Har totalt 3 batterier, varav 2 extra. Går det bra att lägga batterierna i varsin påse som sedan läggs i kameraväskan? De exponeras ju inte då för direkt solljus.
Annars… Var kan man köpa batteriskydd? Vill inte köpa batterigrepp till min D50 då jag inom 2 veckor ska köpa en D200.
Det enda viktiga när det gäller batterierna är att se till att det inte finns några metallföremål i närheten som kan kortsluta dem. Jag har alltid mitt extrabatteri i fickan, med skydd på. Utan skydd skulle det naturligtvis vara risk att nyckelknippan kortsluter det.
Ett kortslutet batteri blir mycket varmt, det kan explodera eller vålla brand. I fickan kan det orsaka brännskador.
Så plastpåse kan väl funka. Vet inte vad du har för batterier, men någon liten påse, kanske kraftigare än en vanlig plastpåse, duger säkert.
Batterierna är annars ganska tåliga; de tar inte direkt skada av fukt eller lättare misshandel. Den stora risken är kortslutning.