Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2777 ggr
bjorsa
0

Snok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick besök häromdan av en snok som har kommit dom senaste åren

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till på den när den dyker upp ur algsörjan

mvh/bjorsa

[mingdie]
0

Bjorsa. Det där är en tia för mig. Vad använde du för objektiv? Den är otroligt klar och skarp med bra färger.

mvh/Eddie

Martin
0

Gillar bild 2 riktigt mycket. En häftig "smygbild", och dessutom den klassiska ormtungan med. Jag är avundsjuk på dig och ditt "tropikarium" :o)

mvh Martin

Adobe
0

Bild två är suverän !

Nyfiken på svaret på frågan #2 ställer.

Bertil

bjorsa
0

Tack!

Eddie jag använde mitt sigma 75-300mm dl  i macroläget och har inte gillat de objektivet tidigare då de lätt blir kromatisk abberation men den här gången var de inte direktljus på så nu gick de bra objektivet köpte jag beg och det är väl en 5-6 åtr gammalt å pröjsade 600 kr .

Här en bild på samma snok samma dag men med en vivitar macroconverter 2ggr och ett 50 kr 50 mm reuvenon isatt och på ca 10-15 cm håll och med bländare 2,8 så kort skärpedjup ville jag ha

mvh/bjorsa

[mingdie]
0

Det är otroligt hur du har lyckats få fokuset så bra på ögat. Det är kul att titta på bilderna från en av dom bästa macro fotografer jag vet.

Eddie

bjorsa
0

Marnyman du får leta reda på en riktigt geggig damm eller vattensamling å sen ligga på span :-) tilläggas kan att jag kasnke brukar se den där snokhonan 1-3 ggr per år och fått fototillfällen 3 ggr på sedan 05 men dom flesta gångerna har hon stuckit för snabbt .

Här en med macrokonvertern och 50 mm och blixt blev lite hårt ljus

Och det är en pentaxk10d som jag har använt

mvh/bjorsa

bjorsa
0

#6 Tack Eddie Generad 

Jag håller ju till på naturfotoforumet och där har jag gjort ett bildspel med snokbilderna och med musik till och vill man se det så är de bara att klicka på länken så skall de komma i ett eget fönster musiken kan ju ta en liten stund innan den hinner ladda men man kans se bildspelet fler gånger då den roterarar

mvh/bjorsa

Kattapult
0

woow :D

oldwolfie
0

oj  jag gillar  dina  snok  bilder  o  helt suveränt    i  ögat  på  snoken  ser man spegelbilden av dej på en del  så  himla  bra

för de mesta  då  jag ser  orm e  dom  för  snabba  iväg tyvärr

bjorsa
0

#9,10 Tack!

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Så kom hon på besök i år igen och nästan på pricken 1 år och algerna låg som en matta i dammen där hon körde upp sitt huvud som ett periskop och jag använde ett sigma 70-300 dl och bl 11 1/125 iso 400 och i läget 300 mm i fuskmacromodet så runt 95 cm ifrån henne och trots att det är ett gammalt billigt sk sämre objektiv så tycker jag den ger bra bilder å framförallt lätt att använda .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

En till på henne när hon glidit iväg en bit å algerna har glidit av och ny med ett pentax smc-dfa 100 mm 2,8 macro och med f8 1/500 sec iso 400

mvh/bjorsa

webbwalle
0

Ja coola snokbilder jag kör oxo 75-300 macro och börjar bli nöjdare med det. Här är en aprilsnok….

Msphoto
0

Mycket fina bilder:D
Skärpan är som sagt perfekt och riktigt kul att du tar dig så nära. Jag själv har respekt för ormar och brukar undvika dom:P
Håller mig nog till lite mer fredliga djur. Tack för mycket imponerande bilder

bapsan
0

Helt otroligt snygga bilder på snoken, får hålla utkik efter vår snok vid sommarstugan.

heliotropes
0

Bilderna är sååå häftiga.:) främst de bilder som han kommer upp ur det slajmgröna.Räcka ut tungan

Eva // medarbetare på Perser

The-Photo
0

Jag tycker dom är jättefina!

Lovizaa
0

men guud va häftiga bilder! =D hur kan du komma så nära en orm??

webbwalle
0

#19 en snok kan man få att spela död om tar en pinne och petar lite på den.

Då lägger den sig på rygg med öppen mun och tungan hänger på den, sen utsöndrar den ett illaluktande sekret och den blir hanterbar.

Men man ska inte ta i ormen för lukten går inte bort så lätt.

Under tiden ormen spelar död kan man fota ett bra tag och få fin fina närbilder.

Jag har flyt och kan stöta på en 5-10 snokar på samma plats ibland vid en damm , och står man bara stilla med kameran länge så kan man fota dom ostört..mao dom kan ringla över fötterna på en..

Denna bild är objektivet ca 10cm från snoken

Lovizaa
0

aha =P

Sara87
0

Grymma bilder! Snyggt fångat! :)

bjorsa
0

Här en liten snok från april

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Samma snok fast betydligt mörkare bild och den är tegen med smc-dfa 100 mm macro som ovan

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Samma snok men med ett sigma 70-300 dl

mvh/bjorsa

Sara87
0

Läckra bilder! Mkt bra skärpa! :)