Ny amatör
Idag köpte vi oss en ny kamera..en Nikon D40, som de flesta verkar det som. Vi har testat den lite och tänkte att den kunde passa oss som nybörjare.
Jag gillar att fota, men har inte "ögat". När jag var i tonåren så gillade jag att fota lite då och då. Så jag fick överta en gammal Zenit. Det var ett ryskt märke och den kameran fungerade riktigt bra och jag tog en del bra bilder med den. Men när den gick sönder så fanns det inte reservdelar att få tag i…internet var ju inte lika vanligt då.
Sedan har det blivit bilder med kompaktkamera under åren. Men aldrig riktigt engagerat mig då det funnits så mycket annat i livet. Men nu har det varit lite frustration de senaste åren. Jag gillar naturbilder och djurbilder. Och med en sisådär kamera (seg sådan) och en dålig fotograf så har man helt enkelt inget fotoalbum som är värt att visa upp.
Nu ska jag försöka pressa in lite vetenskap i mitt huvud från Foto i fokus. Lägga till bland alla mina andra hobbies. Jag hoppas att jag inte är helt obildbar…men jag kan ingenting om termer så det återstår att se.
En sak jag gillar är "råa bilder". Jag vill helst ha mina bilder oredigerade. Det inte så att jag inte gillar redigerade bilder. Men mina ska helst vara oredigerade. Naturfoto ligger varmt om hjärtat. Sedan gillar jag make up bilder…hihi;)

Kul, tror nog att du kommer lära dig en hel del, jag har då i alla fall gjort det :)

Kul att du fått tillbaks fotointresset!=) tror inte du är obildbar, häng här ett tag och du lär dig nog massor. Vill börja med att rätta dig. en "råbild" är inte en bild som inte är redigerad i tex photoshop. Eller vist är den obehandlad men i fel sammanhang.
När man säger "råbild" så menar man en "RAW bild" en helt obehadlad bild från kameran med all bilddata kvar som man själv får behandla i datorn istället för att kameran behandlar bilden. Alla bilder som fotas i Jpeg är behandlade i kameran.
Hoppas du förstod mitt tillkrånglade svar och förstår skillnaden=)

Lycka till med fotandet!
Hälsningar
Robert Hammar
haha.. jag gillar också "råa" bilder, och då talar jag inte om "råbilder", Krisse. 

#4 jo jag såg det oxå men tänker inte börja tjatet om särskrivning i en till tråd;)
Ok ja då har jag lärt mig nått idag med;)
Har testat kameran idag och fotat min första kull med Norsk skogkatt. Vilken skillnad!! Mamman och en av kattungarna är båda svarta. Men utan att ändra något på kameran så ser de svarta ut!! Bilderna var tagna med blixt.
Jag ska börja med att läsa instruktionsboken imorgon…alltid en början.
#5 haha.. se där om du fattade att det inte var en felaktig särskrivning som det brukar så borde du fattat.. 
inget tjat här inte.
Sandra, visa gärna bilder.. Ska bli kul att se.
hehe;)
Jag har mycket att lära, men jag kan visa en av testbilderna jag tog ikväll….i all hast
Kattungen i ena handen och kameran i andra..så ingen höjdarbild;) Men kattungen hamnade iallfall med på kortet hihi..
Apollo..som verkar tycka detta är pest. Men jag är nöjd för jag fångade "en svart katt" på bild
#8 Titta så sööt! :)