Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1293 ggr
Rozzy
0

Partybilder i studio

För omväxlings skull riggade jag igång skolans fotostudio när det var 50-60 tals fest. Alla var tillpiffade och fina, så de som kände för att bli fotade kunde efter kaffet bli fotade en och en eller i grupp,  jag fick ösa på som en blå  och det blev kul.

Folk kom in som en rinnande ström det var ingen paus studion var extemt liten jag har e ju önskat lite mer distans. de flesta hade aldrig varit inne i en studio, jag fick köra så på som det blev.

Det är en kul grej om man vill ha ett partybilder på folk -de som vill får komma till ett ställe med blixtar och spexa runt.

Efteråt var det bara att köra lite femtitals redigering (vet ingenting om detta) men jag ville inte ha dem i färg i alla fall.

Jag plockade inte bort massa bilder utan slängde upp de som de var.

De hade varit för tidskrävande med tanke på ersättningen.

Zpookey
0

Var är bilderna?

pellepiano
0

Jo, man blir ju nyfiken. 50-tal är spännande.

[cocuyo]
0

Jo, jag var där (på femtiotalet alltså). Syrran provade att fixa håret med en fralla i frisyren och hon hade Tommy Steeles autograf på armen jag vet inte hur många veckor… Vi bråkade om vilken som var bäst, Tommy Steele eller Elvis Presley. Femtiotalet är rätt långt förresten, i början var ju Alice Babs het.

Antar att folk fick bilder där direkt, det var nog därför det var så bråttom att inga hamnade på webben? 

Men Bildjournalen hade faktiskt färgbilder…

Rozzy
0

Klart de är på webben! 

Här är de till alla som ville/eller var unga då…

http://www.hjalmared.se/www/50-60-talsfest/index.html 

Ps…det lustiga var att vi hade ingen riktig elvis på festen tyckte jag.

Det verkade vara härliga år vi hade riktigt kul det var så många olika stilar. Vi hade underbar underhållning med mycket humor.

Rozzy
0

333 bilder blev det! ca 230 i studion! Peppra peppra på

[cocuyo]
0

Det hade inte varit särskilt tidstypiskt vare sig för 50- eller 60-talet med en presley. Det kom under sjuttiotalet. Om det var någon man härmade var det väl närmast James Dean, mer i stil än direkt utseende. Såvitt jag kommer ihåg var det ingen som härmade Elvis' paljettkostymer förrän mycket långt senare. Jag tycker nog att det man ser på bilderna stämmer hyggligt, men inte riktigt. T-shirt var inte femtiotalsmode. Det var skjorta med krage, men den kan ha korta ärmar. Volanger, små rutor (pepita) och polkadot däremot hör klart till femtiotal.

Bengan-A
0

Mode beror väl på var man fanns någonstans, I USA var nog T-shirt väldigt vanligt. Inte för jag kan något om mode, men tittar man på gamla hot rod/dragracingbilder från 50/60 talets USA så ser man väldigt mycket T-shirts på personer runtomkring.

Mvh Bengan

Rozzy
0

Det var mycket usa mode som gällde de var kennedy, Monroe och breakfest at tiffany gick hela tiden i bakgrunden.