Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 3218 ggr
Citron
0

Fina ögon.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har sett många porträtt-fotografier där ögonen på personen man fotar glänser så himla fint. Undrar hur man gör så. Jag frågade lite förut, men det verkade inte vara någon som förstod vad jag menade. Hoppas ni gör det med den bifogade bilden.

MVH

- Jim Johansson

ps. den nedersta bilden är tagen av jesper här på foto.ifokus.

Hoppas du inte tar illa upp om jag bara använde den som exempel här.

Citron
0

Mina porträtt-bilder blir aldrig lika glänsande och fina runt ögonen på personen.

Jag har testat med en rad olika inställningar, men lyckas bara fördärva bilderna.

De översta och mellersta ögonen i bild #0 vet jag är helt utan manipulation eller photoshop. "rena" fotografier med andra ord.

MVH

- Jim Johansson

Staffan
0

Jim, jag tyckte mycket om bilden i #1. Testade att bara markera ögonen i PhotoShop och sedan dra upp kontrasten just i dem något (Image/Adjustments/Brightness-Contrast). Möjligtvis får du lite mer "gläns" i bilden då?

Men i vilket fall som helst en jättefint fotografi!

// staffan

Citron
0

Tack Staffan. Det blev lite skillnad. Men inte så mycket som jag var ute efter.

Enligt fotograferna till ögonen överst och de i mitten, så har dom inte använt någon form av manipulering på fotot. Men kan det kanske ha någonting med ljuskällor att göra? Kameran är det inte, för jag har sett bilder tagna med samma kamera som jag och som då gett ett perfekt resultat. :-(

Men jag fortsatte leka runt med en massa inställningar och plugins i photoshop.

Jag fick det inte bli bättre än den du gjode, men jag fick bilden att se riktigt anorlunda ut. :-)

MVH

- Jim Johansson

Staffan
0

Här har jag testat att använda verktyget Adjustment/Curves, det tycker jag kan vara effektfullt när man jobbar med digitala bilder.

// staffan

Citron
0

Åh, den där bilden blev ju underbar. Hon kommer bli stormförtjust när hon får se den. :-) Det är roligt att exprimentera med olika inställningar på bilden i photoshop. Det enda jag gör i photoshop med fotografier är att fixa till ljuset, färgen och kontrasten så bilderna får sig en stolt plats på nätet.

Tack än en gång.

MVH

- Jim Johansson

Staffan
0

Det var så lite så.

Ett annat trick för att få glänsande ögon skulle ju kunna vara det avsevärt mindre digitala "löktricket"… :)

// staffan

AktieTrader
0

Jim, det ser ut som i #1 att skärpan inte ligger på ögat utan på näsan. Om man ska få det där lilla extra i ögat så är det jätteviktigt att skärpan ligger på ögat.

Staffan
0

Bra påpekande aktietrader!

>Jim, på många kameror fångar man fokus i mitten av sökaren och får sålunda först göra det och därefter flytta kameran samtidigt som man försiktigt håller nere avtryckaren för att behålla fokus på i det här fallet ögonen. Knepigt att förklara vad jag menar - hoppas att du förstår ändå… :)

// staffan

Citron
0

Jag tror jag förstår. Jag ska hålla kameran nära ögat och hålla inne fokus där innan jag backar och knäpper av? Problemet med min kamera är att det inte finns någon manuell fokus, så det kan ta en stund innan man får in rätt på bara ögat. Eller så är det jag som inte förstår och tänker fel. :-)

MVH

- Jim Johansson

Robert
0

#9, det blir fel. Då har du en skärpa som blir inställd på väldigt nära håll. Din kamera söker upp en detalj som ligger längst ut på kroppen och då blir det näsan. Be modellen att vrida på huvudet en aning som näsan vrids bort, fokuseringsmätaren är i sökarens centrum, fokusera med centrum avvägt mot ögat, sedan med avtryckaren halvt nedtryckt så komponerar du om bilden. Till sist ber du modellen vrida på näsan i önskad position.

Hälsningar

Robert

kaffepaus
0

..för att få snyggt liv i ögonen kan man också tänka på ögonen som speglar. D.v.s. vill man ha snygga reflektioner så får man se till att de reflekterar något vackert. I miljöer med platt ljus fås inga reflexer. Kan rekommendera följande experiment:

Fota inomhus under dagen, be personen titta mot ett söderfönster, och ställ dig själv i den vinkel där fönstret syns i ögonen. I brist på skarpa ljuskällor kan blixt göra underverk, ställ in den på -2 FEC eller så.. t.o.m. en liten inbyggd kan göra underverk.