Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1443 ggr
gurin
0

Höst och hällristningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 23:e september var det fint väder så frugan och jag bestämde oss för att åka och titta på några hällristningar. Hällristningarna vid Norrforsen var dock en besvikelse jämfört med dem som finns i Nämforsen och i Tanum, men hösten var magnifik.

mvh/gurin

gurin
0

Luften var fylld av trollsländor. De historiskt bevandrade kanske kan uppskatta den här.

Mvh/gurin (Olympus C-770)

Robert
0

gruin, vacker bild, härliga färger, fint komponerad och rätt exponerad. Bra jobbat!

I bifogat tog jag bort kameramannen i bild #0 och ökade lite på färgmättnaden.

Hälsningar

Robert

Robert
0

#1, snyggt, härlig oskärpa av bakgrunden, skarpt och bra exponerad. Bilden blir troligtvis bättre om du tar bort en del av förgrunden.

Hälsningar

Robert

gurin
0

Mer höst och lite vatten.

gurin
0

Jo det har du rätt i. Vi har just skaffat Photoshop så jag skall lära mig mera. viktigast för mig är nu att lära mig se mina egna bilder. Jag har alltid dokumenterat snarare än fotograferat. Skall nu börja med att beskära och förändra bilderna.

Jag har hittat ett fantastiskt plugin. Funkar till andra program än PP och är gratis. Plötsligt blev allt så mycket enklare. optikvervelabs

Här kommer lite mer gulfärg.

mvh/gurin

gurin
0

Oops! Ser att min länk inte blev till förstasidan, men ni hittar nog rätt ändå.

mvh/gurin

bjorsa
0

Härliga bilder gurin ,jag gillar den i#4 där man ser björkarna i reflektionen i vattnet

mvh/bjorsa

gurin
0

… och så hällristningarna.

De var inte många.

gurin
0

Tack bjorsa!

Till dagens gissning. Vad föreställer detta?

gurin
0

Avslutar med detta i mitt tycke intressanta landskap.

bjorsa
0

#5 Laddade hem programet å la de i paint shop så nu har man lite å pilla med, tack för länken

mvh/bjorsa

gurin
0

Det är ett fantastiskt program för oss som inte riktigt orkar lära oss PP utan vill ha enklare genvägar. Det blev plötsligt mycket enklare att göra svartvita bilder exempelvis.

mvh/gurin

bjorsa
0

#9 Syns ju klart å tydligt att de e en struts typisk nordisk struts:-)för vad kan de annras vara??

mvh/bjorsa

gurin
0

Ja en struts, är det kanske. Strutsjägarna låter som en bra boktitel om sen sten- och tidig bronsålder.

mvh/gurin

Staffan
0

Är säker på att det inte är en dromedar då?

// staffan

gurin
0

Säkra kan vi ju inte vara.

mvh/gurin

bjorsa
0

#14 ahha en mammut då??du vet väl varför mammutarna dog ut jo papputarna tog slut :-) (lite lam kanske men de e ju söndag)

mvh/bjorsa