Nyfödd bebis - tips tack
Jag ska fotografera en nyfödd bebis om några veckor.
Har själv barn men nu är bilderna för någon annan. Vad bör jag tänka på? Förutom att inte skrämma bebisen med min stora svarta kamera i ansiktet… Och inte använda blixt.
Bebisar är ju inte så rörliga i den där åldern.
Tacksam för tips och råd!
Mihe
Försök få ögonkontakt. Det är rätt svårt eftersom de ser dåligt, men knäpp mycket så kanske du kan få någon där det ser ut som att du har ögonkontakt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Hon var ett dygn ca.

Det svåraste jag vet med nyfödda, är att deras skin är något igenomskillnit och de får därför en stark röd nyans när man fotograferar dem. Se till att det finns ett ljus som inte är aldeles för starkt och använd ingen blixt. Sedan kan du sänka mättnaden på färger och nyaserna i photoshop eller annat program, för att få en mer naturlig färg på huden.
Jag har alltid tyckt att bakgrunden är svårt med nyfödda bäbisar eftersom de helst vill ligga trångt och gosigt hos mamman. Där borde man kanske kunna komma på en lösning. :-)
Men jag är säker på att det ordnar sig för dig. Lycka till!
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Om inte bebisen har börjat krypa så skulle jag rekommendera att lägga upp krabaten på ett bord. Ha det gärna naket eller endast med underbyxa på en neutral filt/lakan/fäll, intill ett fönster. Använd befinligt ljus och lätta upp skuggorna med en reflektor.
Ha gärna mamman med dig. Ta god tid på dig. Var rakad, barn är rädda för skäggiga typer.
Hälsningar
Robert
Tack Jim. Bra tips. Svårt med bakgrunder som du säger. Ofta färglada filtar och dyligt.
Bra Niklas ögonkontakt är viktigt. Jag är bara rädd att bebben blir rädd när jag kommer med min lite större kamera.
Nej då Robert, jag ska inte glömma att raka mig. Sånt är viktigt.
Tack alla för bra tips!
(Om föräldrarna tillåter ska jag lägga upp en bild eller två här sen.)
Ett tips för att bryta mönstret med "barnvagnsbilden".
1. Om pappan är i någorlunda "god form" så borde du kunna få honom att dra av tröjan och hålla barnet. Kontrasten mellan den försvarslösa bebisen och den starka beskyddande fadern kan ge intressant resultat. Speciellt svartvitt. Detta kräver dock lite av muskler eller liknande.
2. Om Mamman är i någorlunda god form (2-3 månader senare) skulle du kanske kunna låta bebisen ligga i hennes famn. Här gäller det att ha rätt ljus så att det mjuka hos mamman och barnet framträder… lyckas det kan det blir väldigt vackert.
3. Kontrasterna i detaljerna. Kan du få bebisens hand att ligga i pappans. Kan du fotografera en liten fot i någons hand?
En kombination av detaljer och översiktsbilder ger "det lilla extra" till ett bildspel.