Bildstabilisator
Har aldrig haft en lins med detta tidigare så nu vill jag ha lite tips och råd. Ska man ha det på jämt eller tar det batterer så man bara borde ha det när det behövs och när är det i så fall? Vad är för- resp nackdelar med bildstabilisator? När passar det bäst/sämst. Osv vad ni nu kommer på som är bra att veta. Blir jätteglad över tips etc.
Jag har en Canon Powershot S3 IS, där IS står för bildstabilisator (motsvarande). Jag har den alltid påkopplad, jag inbillar mig att det inte kan bli sämre bilder av att ha den på. Vid korta brännvidder kan jag säkert handhålla den lika bra utan IS, men när jag använder tele't så blir det svårare om det är långa slutartider.
Jag har inga problem med batteritiden på kameran (4 st AA-batterier), vid två tillfällen har jag tagit ca 400 kort (och därefter fyllt minneskortet) utan att batterierna visat sig försvagade.
En annan sak som nog är en större batteritjuv (har inte kollat efter) är kontinuerling autofokus. Dvs kameran fokuserar såfort den riktas mot något nytt. Går man då med kameran påslagen en stund, så fokuserar kameran om nästan hela tiden även om man inte aktivt fotograferar. Alternativet är ju att bara fokusera när man trycker ner avtryckaren halvvägs. Å andra sidan, om "snabba lägen" skulle uppstå så kanske man missar en bild då. Man får helt enkelt anpassa sig till vad man fotograferar - jag som ofta är ute i naturen och gärna sätter mig ner en stund på samma ställe har ofta autofokusen på - jag har ofta kameran mer eller mindre riktad mot det ställe jag mest förväntar mig att något händer och då inbillar jag mig att jag snabbare kan få iväg ett par bra skott om det skulle komma ett snabbt djur t.ex. Men det är inget jag testat och laborerat med, så det är mest känsla.
mvh Martin
Tack! Ingen annan som vill kommentera?
Även jag har en PowerShot S3. Jag har den alltid på utom när jag använder statv då jag tycker att bilden blir sämre. Batteritiden bekymrar jag mig inte alls för. 2700 mAh batterier, så det borde räcka över 500 exponeringar.
Jag köpte en Casio Z600 innan i år. Med elektronisk bildstabilisator. Sämsta jag varit med om. Både kameran och stabilisatorn. Den lämnades snabbt tillbaks.
Jag ägde en gång en kamera med bildstabilisering. Det var ganska länge sen så det har säkert hänt mycket sen dess, men då hade jag den alltid aktiverad. I de tester jag har läst på senare tid har jag fått uppfattningen att stabiliseringen alltid gör nytta.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jojjehanna, jag är inte säker på om du menar bildstabilisering i kameran eller i ett objektiv (om du har en DSLR). Jag använder ett objektiv med bildstabilisering till min Nikon D200, ett Nikkor 18-200 mm VR, och är kanonnöjd. Jag har inte märkt någon direkt högre batteriförbrukning.
Jag har ännu inte råkat ut för något tillfälle när jag behövt stänga av bildstabiliseringen utom när man använder stativ. Det finns två lägen på mitt objektiv, normal för normal fotografering (duh…) och active eller action när man själv t ex åker bil eller båt och rör sig.
Om det är ett objektiv till en DSLR du menar kan jag varmt rekommendera det.
// Thomas
#5 förlåt min otydlighet, det är i objektivet, Canon EF 24-105 1:4 L IS USM är det smidiga namnet, följde med Canon EOS 5D.
#5: Gör bildstabiliseringen skada när du använder stativ eller är det bara onödigt?
Vänliga hälsningar
Niklas
Hörde att när man gör bulb-exponering ska man ej ha på bildstabilisatorn.