Från D50 till D200
Jag har sedan slutet av december 2006 fotograferat med en Nikon D50 och känner idag att jag vill uppgradera mig.
Jag står och väger lite mellan D200 och D300. Eftersom jag inte har någon egen inkomst (fyller 15 i sommar), är det inte så enkelt att fixa ihop 15.000kr till D300n. Men D200n har jag nästan råd med och jag har jämfört båda kamerorna väldigt mycket och tycker inte det ser ut som om D300n är värd nästan 6000kr ytterligare. Känns mer som om D300n är så pass mycket dyrare pga att den är så ny.
Så därför ser det ut just nu som om det blir en D200 under maj månad.
Tänkte höra med er - tycker ni att det låter som en bra uppgradering från D50 till D200? Kommer jag tappa något på att inte köpa den nyaste Nikonen (d300)? Är bruset på D200n VÄRRE än på D50? Vet om att brusreduceringen på D300n är "oslagbar", men jag brukar ändå inte fotografera med spec. högt ISO.
Jag är till största del hästfotograf och har fyra olika objektiv (tamron 70-300, tamron 90/2.8, nikon 80-200/2.8, kitobjektiv sigma 18-50).
Ursäkta om det blev lite snurrigt nu. Jag har läst och kollat runt så pass mycket att allt börjar bli virrigt. ;)
Motivera gärna era svar, ni som tar er tid och svarar. Vill gärna se exempelbilder tagna med D200, ni som har. På olika ISO'n, i rörelse osv.
Tack på förhand!
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
För det första vill jag säga att jag blir imponerad av ditt språk och din stavning med tanke på din ålder….det brukar vara mycket slarvigare än så i den åldern
För det andra vet jag inte speciellt mycket om Nikon men en bra sida att jämföra kameror på är dpreview.com där de även har testbilder.
Länk till Nikon D200's tesbilder
Länk till Nikon D300's tesbilder
Och skillnaden enligt spec…
D200
D300
D200 verkar ju vara 2 år äldre än D300 så lite har väl hänt inom tekniken på den tiden.
Som sagt…inte mycket till hjälp…men kanske lite iallafall.
Tacktack #1 ;)
Ingen mer….?
Hej, jag skulle rekommendera dig att spara till D300, den har mycket bättre brusegenskaper och du kan använda högra ISO med bättre resultat.
Om du fotar hästar så kan jag tänka mig att kunna köra med kortare slutartider kan vara bra. Med D300 kan du ju köra högre ISO och kortare tid med riktigt bra resultat.
Det händer som sagt mycket på några år…
Johan

Jag tror du klarar dig bra med en D200. Jag gick till D300 för att jag fotar så mycket inne i ridhus = högt ISO är ett måste.

Min D200 har tjänat mig väl i drygt ett år och jag kan rekommendera den. Fast jag skulle nog försöka hitta en bagagnad. Sedan D300 kom finns det ganska många ute på marknaden. D300 är inte så brusfri som många tycks tro. D3:an däremot är någonting helt annat. Den bifogade bilden tog jag med D3:an i ISO 3200.
#14 Vill helst inte köpa begagnat då det inte finns någon garanti för hur varan är när den kommer fram osv. Så köper hellre nytt =)
Men tack för svar alla! :)
I mitt sökand blev det den billigare D80 i stället för D200.
Hittade inga större skillnader. (då fanns inte D300)
Har en D100 också som skulle vara stadig.
Då jag köpte den låg den på 17000.
Jag behandlar kameror rätt vårdslöst ute i alla väder på fritiden samt då jag även jobbar i skogen. På skoter hela vintern varje dag.
Dom håller inte så länge som för kompisar som har dom och använder dom mer "försiktigt".
Så det var också min tanke att eftersom den ändå går sönder rätt fort så kan jag lika gärna ha en billigare. Jag hade lika gärna kunnat köpa en D70 i stället för en D100 då.
Så innan D300 fanns så köpte jag en D80 i stället för en D200 och repade min D100.
D80 har nu genomlidit ett år med mig och klarat sig..peppar..
Men och andra sidan..som utvecklingen går så skulle jag nog i dag välja D300. Och inte tänka alls:)
Du har ett 80-200 2,8
Jag har ett av de första med skjutszom och utan stativring som bakfouserar med D100 och D80.
Vilket är vanligt problem med det objektivet..inte nyare.
Nu har jag även andra telen men ska fixa till mitt 80-200 som är ett av de bästa objektiv jag någonsin ägt när det gäller bildkvalla.
Kan bara tänka mig vad en D300 och ett 80-200 2,8 skulle kunna göra!!
Ja..inte blev du nå klokare av det här inlägget..men det var lite av mina tankar..som inte ens jag brukar bli klokare av:)
Mvh/-Anders

Hej , jag har själv D80-D200 samt D300 och kan säga lätt att D300 slår lätt D200 samt är nästan lika i bruset som D3-"Har testat detta så jag vet vad jag pratar om" :-). Har du råd kör med D3OO. Obs!!! Vill du fota så där ultra snabbt som dom visar på reklamen för du lägga till extra pengar i ny laddare till en större batteri som även den kostar ett slant, bra att veta detta.
#17 Nu har jag råd med D200 men ska jag få råd med D300 tar det minst resten av sommaren. Och min D50 är nämligen påväg att ge upp lite nu, har passerat 50.000 exponeringar och den har börjat sega lite, spegeln har hängt sig någon enstaka gång, fast den funkar ju. Men frågan är om den överlever terminen ut. På sommrarna är det ju väldigt mycket tävlingar och dylikt jag åker för att fota!
Tack för allas svar =)

Jag vet också vad jag talar om. D300 är en mycket bra kamera men den ska inte jämföras med D3. Brusegenskaperna är mycket bättre än D300.
Kameran kostar också tre gånger så mycket, så det är lite skilda världar.
Vad menar du med "fota ultrasnabbt" och "större batteri"?
varför inte köpa begagnad 200 först, fortsätta spara pengar och sen sälja 200 + köpa 300?
#20 Något i den stilen tänkte jag också först. Men är inte överförtjust i att köpa begagnat, isåfall vill jag hitta någon som säljs i närheten så jag kan hämta den och titta på den personligen. Och chansen är väl inte så stor att jag gör det. Har bara köpt ett objektiv begagnat (nikon 80-200/2,8) och då hämtade jag det hemma hos köparen, han bodde bara några mil bort som tur var.
Vågar inte riskera att få en felaktig vara och sedan inte kunna kontakta säljaren igen eller liknande.
Funderar på att köpa en ny kamera och skulle gärna vilja veta om man måste ha auto fokus i objektiven till D50 lr om det är inbyggt?
#22 inbyggt. Fast du kan inte få tag på en ny D50 nu eftersom den utgått. Då får du köpa begagnat.
Förresten köpte jag en D200 den 2 maj och är supernöjd so far.. =)
#23 Tack, jag vet… det är det som är synd…
Men D200 är så dyr…
#24 Det finns ju Nkon D80 och andra kameramärken att välja på :)

D80 och D200 är bildmässigt samma kameror. det som skiljer priserna är att D200 bla har stabilare kamerahus och är vädertätad. Båda kamerorna kör exakt samma bildsensor. D200 har lite snabbare bildbehandling och elektronik efter sensorn. jag köpte D80 efter att ha jämnfört med D200. Vet inte hur stora prisskillnader det är idag.