Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 3481 ggr
bjorsa
0

snok i trädgården

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick syn på en snok i trädgården och turligt nog så kopplade hjärnan igång så jag fick fatt på kameran

Första bilden är väldigt nära och kameran(olympus c-1zoom 1.3mp)brukar då inte vilja knäppa av pga svårt med autofocus men nu knäppte den:-)+att den använde blixten trots bra ljus men de var nog avståndet

bjorsa
0

Nästa bild så ser man snoken lite bättre och här gick inte blixten av :-)snacka om att man är amatör :-)de e som att foto med en instamatic så visst lite hemma känns de ju ,för första kameran jag hade var en kodak instamatic (72) och fortfarande ligger jag kvar på instamatic nivån :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Snoken är en hona och ca 90-100 cm jag brukar stöta på henne ibland i mitt växthus där hon huserar men då sticker hon som ett skott men nu så var de lite kyligt så var inte så alert men hon väste ordentligt och låtsashugg så lite action var de :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å här sista bilden och här gick blixten av igen:-)skall ju köpa ny kamera med  manuella inställningar men lär väl inte få samma läge en gång till för när man ser henne inne i mitt växthus så är hon varm å då hinner man inte ens tänka kamera:-)

Robert
0

bjorsa, du skulle ha haft med en varningstext, jag hoppade till när jag öppnade den första bilden. Snygga bilder med bra skärpa.

Det enda som saknas ör att få en proffsig look på bilderna är att komponera dom bättre, allt annat har du i bild 1) bra skärpa 2) objektet tydligt och stort i bild 3) alla störande detaljer i bakgrunden är borta.

…men att tänka på allt sånt när man har en orm framför sig, då måste elementen sitta i ryggmärgen.

Bra jobbat bjorsa!

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Hej Robert,

Jo kom ju nära på första bilden :-)Å det där med att komponera bilder de måste jag nog lära mig för har inget sånt tänkande i huvudet när jag fotar då jag mestadels bara fotar min fiskar för dokumentation dvs se hur färgerna utvecklas på dom men om jag nu får ar… ur vagnen å köper en ny kamera så skall jag försöka mig på att fota landskap då jag målar lite sånt .

De e svårt att välja kamera har börjat att snegla åt minolta dimage z5 för z6 har så litet videoformat z5 har 640*480 dvs likvärdig med sony dsc-h1 vilken av dessa är bäst tycker du?har så svårt att välja:-)är så dåligt insatt i digital kamerornas värld men en kamera som har bra zoom å max 5000 kr vad rekar du?

mvh/bjorsa

Staffan
0

Bra bilder bjorsa.

Hur skulle man göra i PhotoShop för att enklast ge ormen en annan färg?

// staffan

Robert
0

bjorsa, jag går i kamerabytartankar. Min kamera köpte jag början av det här året och är i toppenfint skick….

Robert

bjorsa
0

#6Tack Staffan,

Antar att frågan om att ändra färg är till Robert för jag har ingen aning hur man gör det i photoshop eller ens i paintshop men man kan ju testa å se om de går att klura ut:-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Robert,vad för kamera har du ?är den till salu ?vilket pris har du tänkt dig?

mvh/bjorsa

Robert
0

--->Här kan du läsa mer om min kamera. Jag köpte den i början av det här året, och då var den perfekt för vårt behov. Nu hade jag tänkt mig att min fru skulle ha den kameran men hon har inget intresse för den, hon vill ha något som glider lätt ned i fickan. Och jag vill ha en SLR kamera.

Hälsningar

Robert

johan
0

#10: Jag kan bara säga att jag är vansinnigt nöjd med min Nikon D70. Tycker underhållning/krona har varit högt!

Mvh // Johan

Niklas
0

Mycket fina ormbilder. Hur nära var du när du tog den första bilden?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

bjorsa
0

#12 Tack,Det var ungefär en 10-20 cm tror jag

mvh/bjorsa

gurin
0

Det är inte så lätt att komponera bilder direkt i en C1-Zoom. Det man ser i sökaren är inte det man får, särskilt inte när man fotar på nära håll. Jag har en sådan och jag vet inte hur många gånger jag fotat macro och helt missat motivet. Men vid träff blev macrobilderna i alla fall hyfsade.

mvh/gurin

bjorsa
0

#14 Den kräver en massa ljus för att vilja ta med makro men oftast så vill den ju inte ta bild de e frustrerande:-)å de  esom du säger man missar en massa bilder som sedan inte går att få tillbaks så jag pensionerar min c1 snart väntar på att den nya skall komma nästa vecka å då skickas c1 an till Åland till kompisen vars olympus dött:-)

mvh/bjorsa