Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 342 ggr
Erix
0

Objektiv till D50.

Jag är en nybörjare som har en Nikon D50, bara "huset".

Vilken typ av objektiv tycker ni jag ska köpa ?  Tänkte spana på nätet efter begagnat.

Queball
0

Beror väl lite på vad du vill fotografera.

Erix
0

Jag ska ha den bla. på en längre asienresa.

Annars är det privat; barnen, natur och en del idrott.

Fotord
0

Ska du resa mycket så finns det ju superzoomar som tar hela vägen från vidvinkel till tele. Det är superpraktiskt när man reser.

Nikon 50/1,8 är en ruskigt bra porträttlins för ca 1200:-. Den lär inte imponera i utseende men bilderna blir bra. Nackdelen är att du får röra på benen eftersom den är fast och du inte kan zooma.
En annan nackdel är att du blir bortskämd med bra bildkvalitet vilket i slutändan gör att du måste köpa dyrare linser för att matcha. :-)

Erix
0

OK. tack för snabba svar. Vad kostar en "superdeperzoom" :) och vilket märke ska man välja ?

Queball
0

Jag har också en D50 sedan i februari

Köpte ganska omgående efter kameraköpet
en Sigma 28-300mm zoom p.g.a. priset
och mångsidigheten.2850:- på Cyberphoto
Använder detta objektiv till 98% och är så här
långt helt klart nöjd. När ekonomin tillåter
kommer jag nog att köpa ett Sigma 150/2,8 makro.

Fotord
0

En superzoom från nikon 18-200/3,5-5,6 kostar "futtiga" 6750:-

Kanske inte när allt kommer omkring. Ska man ut och resa så vill man inte gå och oroa sig för mycket för utrustningen.

Bättre ett dåligt objektiv på kameran än ett bra hemma i bokhyllan brukar jag filosofera.

28-300 låter ju onekligen spännande om man klarar sig utan extrem vidvinkel. Ibland är det ju dock så att man på resan vill ta vyer och då är vidvinkel bra… på stranden däremot är 300:an guld värd.
Gud vad jobbigt det blev nu! :-)

Fotord
0

Här kanske vi har det.

18-200/3,5-6,3 3350:-