Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 718 ggr
Anne
0

Gah - scannern slut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helt plötsligt är inte min scanner med på noterna längre. I stället för att göra det den ska blir bilderna suddiga, repiga - ja, det ser ut som om scannern studsat fram, typ. (Se bifogad bild)

Det allra mest mystiska är att det började helt plötsligt - första bilden jag scannade idag var helt okej, de andra.. usla. Vad kan vara fel? Dags att slänga ut scannern, helt enkelt, eller finns det någon räddning? Vad tror ni?

Robert
0

Hur ser glaset ut, är det skitigt?

Hälsningar

Robert

johan
0

Du kanske ska prova att kalibrera om den!?

Mvh // Johan

Anne
0

Glaset ser helt okej ut, och framför allt hände det ju inget med det mellan den första och andra bilden.

#2 - kalibrera om, ahhhh.. Ja, det låter ju inte helt dumt. Men hur gör man det? Olika för olika scannrar, I bet - jag har garanterat inte manualen till den här, den har ett antal år på nacken. Finns det något enkelt sätt?

Niklas
0

Vad är det för skanner? Det kanske finns en manual på nätet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AktieTrader
0

Jag har haft liknande problem med en skanner. Jag minns inte vad problemet var men det försvann. Prova att dra ut alla sladdar och koppla in dom igen efter en halvminut. Kan hjälpa.

Anne
0

Niklas, det är en… gammal Canon, det står inte ens nån modellbeteckning. Nåja, omkalibrering verkar den inte klara, den "autokalibrerar" liksom.

Aktietrader - ja, jag ska låta den vila lite här under natten och testa igen imorgon, den kanske piggar på sig. Annars får jag väl kassera den. Surt - jag använder inte scanner alls ofta, men jag är redaktör för en hobbytidning och då skickar ju en del människor tyvärr in pappersbilder som jag måste hantera på ett eller annat vis. Nåja…

gurin
0

Jag har samma problem med min gamla CanoScan FB 320p. Jag löste mitt problem genom att köpa en ny scanner. Det dök liksom bara upp, problemet menar jag.

Edit: en förklaring och jag upptäckte att det inte går att ändra meddelandena i Firefox.

mvh/gurin

Citron
0

Jag hade samma problem med min första scanner jag ägde.

Kommer dock inte ihåg vad det var för märke, men det var runt 5-6år sedan jag köpte den. Efter ungefär 1 år började färgerna bli konstiga.

Eftersom det verkade vara någon form av fel i maskinen så skickade jag in den och fick en ännu bättre tillbaka. :-)

MVH

- Jim Johansson