Ljussätta utan riktig utrustning
Hej.
Jag har några frågor. Jag tänkte prova på att ta lite bättre porträttbilder hemma i lägenheten. Och har ingen direkt kanon Kamera. De är en Casio Exilim nångonting. Kan inte modellen i huvudet.
Men tänkte ändå försöka mig på att fota några skapliga prorträttbilder. Hur och med hjälp av vad ljussätter man med om man ska vara i lägenhet för att få bäst resultat?
Jag studerade media, (dock så inriktade jag mig mer åt film och redigering) jag filmade och fotade desto mindre själv. Utan skötte efterarbetet.
Har planer på att köpa svart tyg att ha som bakgrund.
Mina frågor är då:
1. Ska jag köpa matt eller blankt tyg för bäst resultat?
2. Vad ska jag köpa för ljussättning till billig peng?
3. Hur ljussätter jag bäst mot svart bakgrund?
Ge gärna mer tips:)
/Louise
Den enklaste ljussättningen är att använda ljuset som kommer in genom ett fönster. Om det är solsken in genom förnstret bör man ha en tunn vit gardin som sprider det, men norrfönster behöver ingen gardin, Man kan lätta skuggsidan med ett upphängt lakan. Ställ vitbalansen på solsken.
Om man har svart bakgrund ska man ställa kameran manuellt eller kompensera med minus. Hur mycket beror på hur mycket bakgrund som är med.
Det är bäst att använda stativ, det går att ta porträtt på tider upp till en halv sekund utan att det besvärar modellen för mycket.
Som komplement till cocuyos kommentar, som jag håller med om, skulle jag välja matt tyg som inte ger reflexer om du exempelvis använder blixt.
Vänliga hälsningar
Niklas

Men om man vill få effekten av skuggor. svart bakgrund och skuggor över bilderna. är de fortfarande lämpligt att använda sig av solljus? Hur ljussätter man då?

Det går bra att få bilderna så med ljuset från ett fönster om du har svart bakgrund. Bäst om djupet mot bakgrunden är stort, men det kan vara kvistigt att greja i en lägenhet…
Det är den svarta bakgrunden som gör att det bli mörkt bakom. Dagsljus genom ett fönster ger ett sådant mjukt ljus som du har i dina bilder. Om du vill ha skuggorna så, ska du inte använda någon reflexskärm (lakan eller dylikt) för att lätta upp, utan hänga svart på skuggsidan.
Ljuset blir lite mer riktat om du är längre bort från fönstret.
Om kameran har olika fokuseringsmöjligheter, till exempel ansiktsigenkänning och punktmätning med fokuslås, kan det vara bäst att inte använda ansiktsigenkänning. Det brukar inte ge bästa fokus för porträtt. Det kan vara bättre att göra punktmätning på ögat, låsa fokus och sedan komponera bilden. För brusets skull bör man inte välja högre ISO än 200.

okok… tack så mycket för informationen. Något speciellt material på tyg som är bra att fota mot?
Om du ska ha riktigt svart så är ju sammet bäst, men det är svindyrt. Det funkar med vad som helst när man drar ner exponeringen så långt att det blir svart.
Om du använder lampljus är det avståndet från lampan till bakgrunden respektive avståndet från lampan till modellen som avgör hur svart det kan bli, och då kanske du inte alls behöver hänga upp någon bakgrund. En dörröppning mot ett rum där det inte är tänt kan vara tillräckligt svart.
Det går att använda strängt taget vilken lampa som helst, och det finns knep för att mjuka upp ljuset, vitt silkespapper, reflex mot ett vanligt vitt papper, vit tyll osv.

ok…då är de bara till att experimentera då. tack för svaren:) Får återkomma med hur jag tycker resultaten blivit:P
När jag tittar på dina bilder ser det ut som om dom kan vara tagna med en uppmjukad blixt relativt nära kameran. Det jag inte riktigt tycker om är att det som är närmast, armen, blir kraftigare belyst, på den andra bilden kanske lite för mycket.
För sådana bilder kan Roberts kaffefilterknep funka. En blixt med ett vanligt kaffefilter på. Om man använder den tekniken behöver man kanske inget svart tyg för bakgrunden, det räcker om bakgrunden är långt bort.
Prova dig fram; förr kostade det film, nu kostar det bara tid.

på mina bilder är de släckt i rummet som jag befinner mig i och upplyst i rummet bredvid. Så de som lyser upp är främst blixten. Möjligt därav den kraftiga belysningen. Men jag ska prova mig fram med dessa små knep. Ska skaffa mig en modell till nästa vecka så får vi se hur de går.
Jo, jag kommer ihåg den gamla hederliga tiden när man var tvungen att kasta 98% av sina framkallade bilder:P inte så kul.
Får se vad min amatör kamera klarar.
Men är de alltid 200 iso som gäller för porträtt förresten? eller beror de på om man är inne/ ute? var ju så länge sen som jag läste om allt de här så har glömt bort mer än hälften.

ISO har bara med ljuskänsligheten för sensorn att göra, det ger ingen speciell karakteristik åt bilderna. Helst ska ISO ligga på 100, då högre ISO ger mer brus, speciellt på kompaktkameror.
Jo, och jag skrev att du inte bör gå högre än 200. 100 är bättre, men kanske för lågt med ljuset som man har till sitt förfogande.
Om du vill ha karaktären på bilderna lik den som dom du lade in här funkar det ju jättebra att göra precis likadant, men jag brukar föredra lampa framför blixt. En lampa med diffusering. En vanlig skrivbordslampa kan funka. Om det är släckt i rummet och man inte har någonting som reflekterar mycket i bakgrunden kan man få väldigt mörk bakgrund. Ljuset avtar med kvadraten på avståndet ungefär, så om modellen är en meter från lampan och väggen fyra meter bort, så får väggen bara sextondelen så starkt ljus, fyra bländarstegs skillnad. Det blir ganska mörkt. Om du dessutom gör bilden lite mörk kan bakgrunden bli nära nog svart. Helt svart om ljuset mot väggen kan skärmas av när man lyser snett mot modellen.