Kritik på maskros! :)
Jättfin bild med fina färger :) Tycker det är lite synd att du inte fått med hela bladen i nedre delen av bilden. Tycker nog att den hade varit finare utan insekten, men den är ju lätt att klona bort :) I övrigt tycker jag bilden är supermysig :)
Jooline,, Tack för kritiken! =) Jag kan tyvärr inte klona bort insekten, då jag inte har photoshop. Vill gärna skaffa photoshop…
Ska tänka på att få med alla blad nästa gång jag fotar:)
Kramar/Carro
Jag kan redigera det åt dej när jag har tid :)
Ojdå…
Fina färger är vad jag tycker den inte har, men det kan antagligen korrigeras i Photoshop.
När man vitbalanserar är det bra med ett gråkort eller helt enkelt ett vitt papper som man sätter i samma belysning som motivet och riktar vitbalansrutan mot. Det brukar ge det bästa resultatet; om man använder gråkort kan man sätta exponeringen samtidigt i de flesta fall. Om huvudmotivet har hög reflektans kan det vara bättre att exponera lite mindre än så, men i regel blir det rätt med gråkort (18% reflektans).
Om du tittar på oskärpan på gräset i bakgrunden kan du få en uppfattning om vad som menas med "bokeh"; det är en egenskap hos objektivet som till stor del beror på bländaröppnngens form.
#4 Tack för kritiken! :) Jag förstår inte så mkt av det du skrivit… är inte så insatt i fotovärlden så jag kan inte så mkt "fackspråk" eller vad man ska kalla det. Men jag förstår det som att det är något med vitbalansen som borde fixas:)
Vad är ett objektiv? Och bländaröppnare? Är verkligen nybörjare känner jag… ;)
#3 Tack så jättemkt:)
Kramar

Kortet har en skön sommarkänsla med insekten kvar,
det gillar jag med bilden som den är tagen.
Härr kommer två synpunkter som jag har för hur du skulle kunna få en i mitt tycke mer intressantare bild på två enkla sätt.
Fota rakt uppifrån och få med hela hela blommans form i bildrutan.
Känner du för det så skaka blomman lite så småkrypen försvinner.
Det andra sättet som jag skulle tycka vore intressant är att ta tillvara insekten i bilden och krypa såpass nära så att den fyller ut bilden så mycket det nu är möjligt.
När det gäller det där med bländaröppningar så kam man säga att det är ungefär som kamerans pupill.
För att det skall vara krånligt så är de lägre värdena de största öppningen på pupillen.
2.8 är större öppning än 11.
Linsen du fotar med är alltid skarpast i mitten och om du har en liten bländaröppning, dvs ett högt bländarvärde så blir i princip hela bilden skarp .
Har du en stor bländaröppning blir en liten del skarpt, det som du fokuserar på och allt framför och bakom blir suddigt i olika grader.
Så att kunna behärska detta ger dig ytterligare ett sätt att komponera dina bilder. Du märker om du har den möjligheten genom att det på din kamera finns en liten ratt med olika fotoalternativ och ett av dem är Tv.
Ups, nu sitter jag här och babblar på, kan bero på att jag just drog i mig en stark kaffe. Så jag slutar nu och hoppas att mitt svar hjälpte dig lite. *s* :)
Vitbalans är en funktion som de flesta kameror har, men inte de allra enklaste. Att vitbalansera betyder att man ställer in kameran för det ljus som råder där man fotograferar så att ljusets färg uppfattas som vitt. Hjälpmedlet är endera någonting vitt eller neutralgrått, som ett vitt papper eller ett gråkort. Gråkortet är ett fotografiskt hjälpmedel med 18% reflektans som man använder för både Vitbalans och exponeringsinställning. Enklare kameror har ofta bara automatisk vitbalansering, och då kan man inte göra mycket åt det. En del kameror har olika lägen för Vitbalans, men ingen möjlighet att ställa den efter vitt eller grått. Det framgår av kamerans bruksanvisning eller menyer.
Om man vitbalanserar rätt får man neutral färgbalans, så att gult verkligen blir gult och grönt blir grönt osv.
Bokeh är en term som är knepig. Det är kameralinsens förmåga att återge oskarpa saker i förgrunden och bakgrunden på ett behagligt sätt. Det som är oskarpt förvrängs ofta efter bländaröppningens form om den inte är riktigt rund. Det allra värsta exemplet är kanske spegelobjektiv, långa telen som har ett hål i mitten vilket ger cirklar där det är oskarpt. Om bländaren har romboidform, vilket förekommer, så syns det när man tar närbilder på att det som blir oskarpt får konstig form.
Jag tycker att insekten hör till bilden. Om man sedan vill ta från sidan eller framifrån eller någon annan vinkel är mig egalt. Bäst är det om insekten syns bra, så kanske man kan krypa närmre. Om du inte har en systemkamera är det svårt att bestämma hur bilden ska bli, men för att få blomman att ta upp stor bildyta utan att den ligger långt från bakgrunden måste man ha en längre brännvidd. Det är en smaksak om man vill ha bakgrunden skarp eller oskarp, men det är kanske bättre med ännu mer oskarp bakgrund om man vill ha det så; det åstadkommer man med större bländaröppning, kanske så stor öppning man kan få.
#6 Nu förstår jag vad som menas med bländarlinsen, din beskrivning förstår jag jättebra:)
Ang. det där med insekten… jag ska verkligen försöka fota närmare nästa gång:) Tyvärr blir skärpan så dålig om jag går för nära, har vanlig kompaktkamera men vill skaffa systemkamera:)
#7 Jag har några vitbalansinställningar, tror det är glödlampa, molnighet och sol. I andra inställningar finns det + och - inställningar, har alltid undrat vad det betyder, kanske är dags snart att läsa igenom bruksanvisningen:) Nix, jag har ingen systemkamera.. inte ännu, men vill skaffa:) Den kamera jag fotat denna bilden med är en Panasonic Lumix DMC-TZ3. :) En kompakt digitalkamera…
Kramar/Carro
Jag nästan gissade det. Du får prova dig fram med vitbalansinställningarna då. Möjligen är molnighet den som skulle funka bäst här, men inte säkert, det kan vara bättre med solsken.
Jag vet inte hur det är med din kamera, men många kompaktkameror kan bara ta med kort brännvidd (vidvinkel) på nära håll, och då är det ju inte mer man kan göra än att försöka få huvudmotivet så stort som man tycker är bäst.
Jag mixtrade lite med färg och kontrast på bilden. Det finns hundratals olika sätt att framhäva det man vill visa, och det är inte alls säkert att du tycker lika som jag om färgerna. Jag vill bara visa en variant.

Bilden är rätt så tråkig eftersom den är lite uppifrån, skulle vara mycket mer spännande horisontellt. :) Och stör mig på den lilla insekten,

Tycker bilden är bra, ta inte bort insekten den höjer intrycket av att det händer nåt i bilden.