Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1077 ggr
Abico
0

Smuts i kameran...

Jag har en relativt ny Canon EOS 400D som jag fick i februari. För någon månad sedan så såg jag att det kommit skit inuti kameran, troligen i samband med att jag tagit loss objektivet. Så jag köpte mig ett rengöringskitt och skulle till å få bort det lilla smuts som var där - efter tio minuter var det dubbelt så mycket bös som från början -.-' Trasan dammade eller om det var borsten som tappade hår…
Tillslut lyckades jag blåsa bort en del av detta men fortfarande är det lite kvar - som jag inte får bort. Det är inte på linsen eller så, så att på korten syns det inget men det är rätt störigt att det är där när man tittar genom sökaren.
Så nu till frågan, är det bara till å skicka in på rengöring som gäller?
Hur lång tid tar detta och vad kostar det?

Hanna 

Isak
0

Rengöring av spegeln bör inte vara så svårt. Oftast räcker det ju med att blåsa bort skiten. Det är ju trots allt inget som syns på bilderna. Men lyckas du verkligen inte så kan du ju alltid fråga på någon kameraaffär om de kan hjälpa dig.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Abico
0

Nä, det käns ju ganska lätt ^^
Men jag får inte till det, hur mycket jag än blåser. Det är inte på spegeln det sitter utan på den där andra plattan längre in och jag vet inte hur mycket jag vågar pilla heller eftersom det blev värre sist. Nu var jag på med en tops precis och försökte får bort lite och lyckades peta bort det största stået eller vad det var. Men lite smått är kvar. Jag får väl ta och kolla med någon här i stan :) Tack för svaret.

Hanna 

jaffar
0

Innan du förstör både spegel och sensor så gå in på google och sök på "sensorrengöring" så får du veta hur det går till. Det är ytterst känsliga saker du fiddlar med och det blir dyrt att byta ut dem.

janne

[cocuyo]
0

Om det syns i sökaren så sitter det inte på sensorn, och det är ju bra. Det som är i sökaren får du nog leva med till en del ändå. Det brukar alltid bli lite skräp i sökaren på en spegelrefleskamera, men som sagt, det som syns i sökaren kommer inte på bilden.

Skräp på linsen är en annan sak, kan ge suddiga fläckar, men ingenting som liknar damm, och det kan också försämra skärpan. Rengöringsdukarna som finns är för att göra ren linsen, de får inte användas på sensorn. Det finns speciella rengöringsgrejer för sensorn, men det är inte något som man rekommenderar någon att göra. Helst ska du aldrig röra sensorn, och som du har märkt är det mycket lätt att göra allting värre när man försöker göra rent.

En kombination av att blåsa och suga kan fungera när det gäller damm, men jag tror inte att du vill flytta dammet från sökaren till sensorn, och det är risken om du försäker blåsa bort det.

Man kan plocka dammkorn från mattskivan eller spegeln med en ren pensel om man är försiktig och stadig på handen och har en bra lupp så att man ser vad man gör.

Men som sagt, stadig på handen, bra lupp, en REN pensel, inte någonting hårdare. Om man har petat med fingrarna på penseln är den inte ren. Man kan tvätta den med sprit och börja om från början.

Abico
0

Okej, men jag låter skiten vara där ett tag. Jag har ändå inte råd att skicka iväg kameran på någon överdriven "städning" nu och sen vill jag ju ha den när vi åker iväg på semester om en månad knappt. Så mycket stör det ju inte så att jag inte kan leva med det.

Hanna 

olsson1985
0

-

fiiiyah
0

jag har haft samma problem som dig. min mormor tog min kamera till stället där vi köpte kameran, och eftersom att det inte var så mycket smuts att man skulle behöva skicka iväg den så sa dom att dom skulle fixa det själv. det är dyyyrt att skicka iväg det. jag hade tur så dom som vi lämnade kameran hos en butik som ligger bredvid, där en fotograf jobbar! så han skulle fixa det och så sa dom att han ställde in den för den va fel inställd eller nåt :s nu väntar jag bara på att jag ska få tillbaka den *abstinens*!

aja! hoppas det läser sig för dej! :D

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Isak
0

Jag brukar rengöra sensorn på mässor eftersom Canon gör det gratis då. :)

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson