Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 323 ggr
Matilda__93
0

En bild :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild som jag tog idag.. skulle testa lite.. blev GANSKA nöjd med den.. vad tycker ni? :)

Lilla_My
0

jättefin, men lite suddig :( annars jättebra! :D

Mikael Nr 15
0

jätte bra synd bara att dom andra två blomklasarna blev avklipta

pekwall
0

Jag tycker att skärpan skulle ha vart på den närmsta blomman.

Robert
0

Blomman till höger i bild kan du ha med i bild och klippa bort resten.

Hälsningar

Robert

Matilda__93
0

Ok! Alltså jag tog den bara på skoj ;P Men hur ställer man in skärpan på en bild? Typ om man vill ta på en blomma och så  är det lite suddigt omkring om ni fattar vad jag menar? det har jag undrat jättelänge! skulle vara tacksam för svar! :)

Fotord
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med rätt utrustning kan man bakgrund och förgrund att bli suddigt (det som ligger utanför fokus). Det går aldrig att få saker på samma avstånd ifrån kameran att bli suddiga och skarpa. Det får man göra i efterhand. ofta ser det dock onaturligt och inte särskilt tilltalande ut.

Kolla kamerans instruktionsbok om du kan sätta fokus på en speciell del. Jag har ett litet kryss mitt i bilden på min kamera. När jag trycker ned avtryckaren till hälften försöker kameran fokusera efter det lilla krysset även om det står något närmare vid sidan av krysset. På det viset skulle du alltså kunna sikta på den närmsta blomman med krysset, trycka ned avtryckaren till hälften och när kameran sedan hittat fokus då är det bara att vrida kameran för att komponera om bilden.

Annars kan man få till mycket i efterbehandlingen…

Matilda__93
0

Ok! Jag har också ungefär som ett kryss har jag för mig. Men hur fixade du min bild så bra?! :O Coolt! ;D

Fotord
0

Bladglans :-)

Skämt åsido, det är flera lager i PS.

1. Jag börjar med att skärpa upp bilden med smart sharpen 120% ungefär.  
  2. Nivåer. Ser till att det mörkaste är svart och det ljusaste verkligen är vitt.
  3. Kurvor (finns inte i elements). Ökar konstrasten något. Svårt att förklara men jag har liksom trängt ihopa de mörka och ljusa tonerna så att mittenregistret får lite mera svängrum.
  4. Färgmättnad/Hue: Ökar färgmättnaden svagt för hela bilden
  5. Färgbalans: Två lager. Ett för bladen och ett för blommorna. Här drar jag reglaget mot grönt för bladen och rött för blommorna. En aning bara.
  6. Lägger på en svag vinjettering för att det skall bli mörkare mot kanterna. Man ska knappt se den.
  7. Softar hela bilden svagt.

Klart!

En digitalkamera ger ofta bilder som är väldigt bleka och färglösa. Man kan göra mycket i efterhand.

Matilda__93
0

Jag fattar inte riktigt men aah ;P fin var den iallafall! du gjorde det med photoshop va? Det har jag iallafall :)

Fotord
0

Googla på orden nedan i kombination med photoshop och tutorial så hittar du säkert tusentals artiklar

Levels
Curves
Hue/saturation
Color balance
Sharpen

Fotord
0

Kolla gärna in den här sidan också.

moderskeppet

Där finns då du kan roa dig ikväll åtminstone.

Matilda__93
0

Tack fotord ! :)