Nybörjar tips?
Hejsan!
Jag är inte alls bra på att fota men jag vill börja lära mig för det är himla kul! :) Någon som har något bra nybörjar tips? Hur man kan göra och vad man kan fota på?
/ Matilda :) .
Det enklaste är att studera massor av bilder av bra och dåliga fotografer. Efter ett tag kommer du att lära dig känna igen vad som är signifikant för en bra bild.
Ett tips är att inte stirra sig blind på färger och skärpa utan att först börja titta på hur fotografen lagt upp motivet i bilden. Placeringar. Hur personer tittar in och ut ur bilden. Om det finns mönster man kan följa.
Låna gärna gamla böcker på biblioteket. Där går de ofta igenom kapitel för kapitel om de olika delarna med mönster, renhet, hur man placerar personer och objekt för att det skall bli mera tilltaland. Jag har för mig att "Foto min hobby" är en ganska vanlig bok som nästan alla professionella- och amatörfotografer har läst. Hoppa över kapitlen om mörkrummet om du vill men det kan ge lite tips om hur man jobbar digitalt och varför också.

Det finns mycket att läsa här på Foto iFokus. Övning ger färdighet, fotografering är ungefär som vilket sport som helst. För att bli riktigt duktig krävs det att du över i stort sett varje dag. En fördel med att fotografera digitalt är att du kan avläsa resultatet direkt.
Jag skulle föreslå att du börjar med att öva in skärpa och exponering.
Hälsningar
Robert
Jag ser att vi tillhör olika skolor du och jag Robert. :-)

#3, jag har i stort sett bara läst amerikansk och engelsk litteratur. Det lilla jag har läst om fotografering som är på svenska är i tidningen Kamera & Bild.
Det första jag fick lära mig i kursen från New York Institute of Photography var, skärpa och förenkla.
Hälsningar
Robert
(med skola menade jag tillvägagångssätt, jag är tämligen obildad eller outbildad om man vill.)
Jag håller med om att skärpa är viktig på de flesta bilder och det är klart att det skall prioriteras. Sen tror jag många hade tagit bättre bilder om man får upp ögonen för klassiska reglerna. Nu ser man ganska ofta att huvuden exempelvis hamnar mitt i bilden. Kroppen klipps i midjehöjd och resten är himmel vilket känns som ett slöseri med pixlar. Bättre då att ta ett steg framåt och sänka kameran. osv osv.
Jag fick en "ahaa-upplevelse" när jag lånade min första bok. Tror den hette något i stil med "Tag bättre semesterbilder". Den var smockad med exempel på bra och sämre bilder. Jag kände igen mig på många av de dåliga och av ren skam så började jag läsa alla böcker jag fick tag på i ämnet och tycker att jag blivit en ganska ok semester/julafton/födelsedagsfotograf. :-)

#5, jag skulle tro att mycket av de fel som görs med kameran är att många använder sökaren som för prickskytte.
Robert
#6: Exakt! Det måste vara så det är. Man är för "fokuserad" på motivet och glömmer titta omkring.
Det kanske blir värre med kameror som har kryss i sökaren. Den kanske rent av används som hårkors där huvudskott är den enda melodin. I lumpen fick vi alltid rådet att sikta lågt. :-)
Det är kanske därför det är så svårt med proffskameror för amatörer. Man siktar för högt och rekylen från, låt oss säga en D2X med 8 bps, får kamera och objektiv att stiga häftigt.
(Vi får fråga Arleklint om han har problem med det på sin D2X ;-)