Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1055 ggr
Dextria
0

Rätt objektiv?

Halloj :) Jag är på jakt efter ett bra objektiv till min EOS 400D, men jag är inte så haj på det här med Af, ef, 4-5.6 och allt vad det heter. Därför skulle jag behöva lite hjälp. Jag fotar mest hästar och djur, därför vill jag ha ett bra objektiv för porträtt. Jag vill ochså kunna fota "hela" hästar/djur, alltså hela kroppen.
Om nu någon orkar förklara för mig vad alla dessa siffror m.m på objektiven, står för, blir jag jätteglad :) Har läst mycket på internet, men har inte riktigt förstått alltihopa :)

[mingdie]
0

Om du vill ha med så mycket som möjligt så skall du ha ett objektiv med brännvid 50mm eller under. AF står för autofokus och siffrorna 4-5,6 står för bländare. Har du ett mindre bländar nummer så kan du ta foton när det är mörkare.

Dextria
0

Tack så mycket :) Det jag tänkte var, ett objektiv för att fota stora obejekt, tex hästar, men ändå få lite suddig och fin bakgrund.

Pedro
0

Jag använder ett Tamron 55-200mm när jag fotograferar hästar och djur, billigt ca. 1000 kr, och bra kvalité men autofokusen kan snurra ganska mycket. Ett prisvärt objektiv, men om du vill ha mer brännvidd finns t. ex. Tamrons 70-300mm

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Zpookey
0

Det objektivet jag använder mest för porträttfoto till min 400D är ett Canon EF 50/1,8 II …..det kostar 1090:- på cyberphoto och är grymt bra…och tack vare att den har en största bländaröppning på 1.8 så behövs det inte så mycket ljus för att det ska bli bra bilder.

Länk till objektivet

pellepiano
0

Håller med där, 50 mm 1.8 är det objektiv jag använder för alla mina studiobilder tex , både porträtt och helkropp. Väldigt prisvärt.

Ca 5 meters avstånd krävs för helkroppsbild.

[cocuyo]
0

Kanske lite mer för en häst? ;-)

Och för att få hyggligt perspektiv på hästen är det nog vettigt att använda ungefär den här brännvidden. Om man vill ha mer dramatiska perspektiv kan man ju krypa närmre med en kortare brännvidd, men 50 mm ger ett naturligt perspektiv i bilden vid normalt betraktningsavstånd.

Dextria
0

Tack så mycket, hörrni :) Kommer nog satsa på 50mm:ern, det låter perfekt i mina öron. Dessutom har ju, till och med, jag råd till det. ;)

UlrikaG
0

Ja, som ovanstående  säger, 50 mm är super till porträttbilder…

Måste damma av den oftare känner jag ;)

Lycka till :)

gurin
0

Vill bara påpeka att det är lite skillnad att ta ett porträtt på en människa och på en häst. Många gillar korta skärpedjup på porträtt. Ett öga är skarpt, det andra lite oskarpt, pannan lite mer oskarp, näsan ännu mer osv. Men översätt detta till en häst. Ögat skarpt, mulen helt oskarp, resten av hästen en stor oskarp blobb.

Med detta vill jag ha sagt att en porträttlins med stor bländare är inte det jag skulle välja för att fotgrafera hästar, inte heller skulle jag välja ett fast 50 mm.

För att fota djur så att de ser naturliga ut kräver att du som fotograf står en bit bort annars påverkar du djurets beteende. Ett teleobjetiv är därför att föredra. Det behöver heller inte vara skarpt vidöppet. Det räcker med att det är skarpt kring f8 och mindre (högre f-tal), vilket är vad som behövs för att få en hel häst skarp med ett tele. Hästar är som bekant oftast ganska stora djur. Dessutom är de fyrfota, vilket gör att ett större skärpedjup krävs än för att fota en människa som står upprätt.

Är det så att du vill stå nära djuret, så nära att det kan nosa på dig medan du fotar så är ett vidvinkel att föredra, som mingdie skrev först. Då är det lättare att få hela djuret skarpt, men det brukar bli förvrängt i proportionerna samtidigt som det är så intresserat av fotografen att det kan vara svårt att fota.

Jag har dock ingen erfarenhet av Canonobjektiv men Pedros alternativ ser bra ut på pappret i alla fall. 55-200 gör att du kan stå en bit bort och komponera bilden genom att zooma i stället för att springa fram och åter som du måste med ett fast objektiv.

När jag fotar hästar, vilket faktiskt hände i går eftersom jag råkade gå förbi Medeltidsveckans installation av årets borgmästare och två medlemmar av Styringheim (riddare till häst) medverkade, använder jag mitt 50-200 2.8-3.5 vilket motsvarar 100-400 på universalspråk. Med ett 50 mm hade jag fått det mycket besvärligare. Har prövat med mitt fasta 35 mm, vilket blir 70 mm översatt till 35 milimeters universalspråk vilket något så när torde motsvara ett fast 50 mm på en EOS 400.

Men smaken är som baken, så jag skulle som vanligt råda till att gå ner på affären och pröva objektiven och tänka dig att du ser en häst genom sökaren och hur långt bort hästen borde stå. 

mvh/gurin

Dextria
0

Ojsan då ^^ Blev helt annorlunda nu :P Tack så mycket iaf.
Har sett ett riktigt bra objektiv, Sigma EX 180mm f/3,5. Men, det är lite dyrt och jag har ingen aning om vart man kan hitta det? Dessutom har jag ingen aning, det passar kanske inte ens till min kamera?

gurin
0

Jodå det där sigmaobjektivet finns till Canon. Titta här, men det är mer till att fota myror med än elefanter.

Med ett fast 180 mm får kan du dock inte stå så nära om du skall fota en hel häst. Cyberphoto tycker i alla fall att det är bra.

mvh/gurin

AndreaK
0

Jag fotar en hel del hästar och som gurin säger är ett teleobjektiv att föredra så att man kan komma en bit ifrån. Om objektivet skall passa din budget och vara ca 55-200 (eller något däromkring) så kan du nog inte få ett med särskilt stor bländare, men när man fotar i naturligt dagsljus är det inte heller det viktigaste. Lycka till med letandet!

Martin
0

Ett tips kanske även kan vara att gå in på http://hastfoto.ifokus.se/ och kolla vad de fotografer som är där använder för objektiv. Kollar man in några av de hemsidor som de har också så får man en rätt bra uppfattning om det.

mvh Martin