Vilket objektiv?
Jag har precis fixat fram pengar och vill köpa antingen ett eller två objektiv men jag har ingen aning om vilka som är bäst.
Jag vet i alla fall att jag vill ha ett macro objektiv och typ ngt annat som är bättre än 18-55mm.
Jag har en canon eos 400D (: Och vet du ngt bra som kanske du använder skriv vad det heter , vad det kostar och vilken sida man kan hitta de på :D
Om du skriver vad du fotograferar och vad du saknar hos det du har, kommer du nog att få mer kvalificerade svar. 18-55 täcker ju de flesta ordinära motiv, men om man har någonting som man vill speciellt så kan man behöva annat. Exempelvis om du vill ta mycket extrema närbilder kan ett Tamron 90 mm eller Canon 60 mm vara rätt val. Om du vill ta arkitektur och landskap kan det vara idé att investera i ett 24 mm tilt & shift, eller om du plåtar fåglar ett riktigt långt tele och ett bra stativ. Det är ju därför det är en systemkamera, för att vi har olika intressen och olika motivområden.
Så vilket objektiv som är bäst beror mycket på dig. För mig skulle ett tilt och shift vara ett självklart val, men för dig kanske det är helt ointressant.

Blir lite enklare om du berättar hur mycket pengar du har att röra dig med.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

"Jag vet i alla fall att jag vill ha ett macro objektiv och typ ngt annat som är bättre än 18-55mm."
Vad som är bättre än ett 18-55mm är ju helt individuellt. Jag kan tänka mig att det är ett tele du är sugen på när du uttrycker dig så? Hur mycket pengar har du att röra dig med?