Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1576 ggr
ElinH
0

Vivitar

Jag har fått låna hem ett gammalt objektiv (Vivitar) som tidigare suttit på en analog kamera misstänker jag, det medföljer när jag köper min D50.
Det är ett 75-250, 3,8-4,5 + inbyggd macro om jag inte fattat det fel. (Det står macrofocusing zoom.. :P) Det är ett skjutzoom som fokuserar med genom att vrida åt sidorna och zoomar frammåt och bakåt.
Det funkar dock bara i det helmanuella läget och jag kan verkligen inte förstå varför? Någon som kan hjälpa mig?

Undrar även över vad man ställer in för något längst in mot kameran (nästan in mot där objektivet och kameran sitter ihop)?
Det står på 22 just nu men kan ställas om till alla möjliga siffor ner till 3,8. Vad är det? Jag misstänker att det är ljusstyrkan med jag är inte säker.

Hoppas någon vill hjälpa mig! :)

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lakrits
0

Det är kanske ett manuellt objektiv därav manuell fokus? Står det AF någonstans på det?

Det är nog bländaren du ställer in närmast kameran, högt värde när du skall släppa in lite ljus och lågt när du skall ha in mycket ljus.

/Mattias

ElinH
0

#1 Vad jag kan se så står det inte AF någonstanns.. så då är det antagligen helmanuellt då. :)
Vet någon vad det betyder när ett objektiv har macrofokusingzoom? Är det macro eller att det finns en macrofuktion i "ena änden" av det?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Fibbe]
0

När jag använder analog optik på min pentax kan man mäta ljudet genom att ställa kameran på manuel och sedan trycka på AE-L… Jag har dock ställt in kameran på "acceptera bländarring" osv… Vet inte om dessa funktioner finns på Nikon

[Fibbe]
0

#2 Jag har lånat ett vivitar av morfar några gånger… dock ett 70-210 med macro… På det objektivet så kan man använda macrot vid full zoom och vid ingen zoom (om jag minns rätt)… Dock så är det nog inte ett riktigt macro ner till skala 1:1 utan snarare ett "fusk-macro" som går till skala 1:2 eller 1:4

Zpookey
0

Det står på 22 just nu men kan ställas om till alla möjliga siffor ner till 3,8. Vad är det? Jag misstänker att det är ljusstyrkan med jag är inte säker.

Det är bländaren….ju lägre tal desto större bländaröppning…desto ljusare bilder….om du inte kompenserar med att ha en snabbare slutartid.