Barn bilder, en tanke.
Tänk vad man kan göra med foton (kul djur) man ska nog tänka sig för lite innan man läger ut bilder på ansikten på sina barn på nätet. Det kan ju finnas ”kompisar” som lek med bilden och sen sprider en oskyldig bild som inte är så oskyldig längre. Konsekvenserna kan faktiskt bli störe än man tror av en vacker bild.

Jag har tänkt i samma banor. Också att man ju aldrig frågar barnen innan, och även om man gör det så är det orimligt att begära att de ska förstå möjliga konsekvenser.
Samtidigt kan man inte gå omkring och leva och bara vara rädd för allt som skulle kunna hända…

Det är inte så att det kan hända, det händer och ofta. Dom är duktiga dom små liven. Detta är en bild på min dotter. Hon har gjort den själv (då hon var 12 år) och den är OK för mig att hon lägger ut på nätet, men hon får inte använda något mer porträttlikt, det händer för mycket, för ofta i Internets mörka gränder.

Hej!
Jag tänker ofta sådär. Jag och Julia sittar tillsammans och väljer ut villka bilder vi vill spara och villka som vi ska ta bort. Hon vet att jag lägger upp bilderna vi sparar på nätet och hon säger ifrån om det är en bild hon inte vill ha uppe. Hont ar själv fotografier och lägger upp dom. Lukas därimot, han är lite för liten för att förstå. Men självklart frågar jag honom också om jag får lägga upp, och oftast blir det ett nej. Det är därför jag också har så få bilder med honom. :-( Frågan hur långt man kan gå med bilderna för att dom inte ska vara opassande varierar från person till person. Själv tycker jag igentligen man inte behöver lägga upp bilder där man ser underdelen.
En del har förut klagat på att jag lägger upp bilder på Julia där man ser henne utan tröja. Men hon går ofta utan tröja här hemma, och det är ju bara små knappnålar hon har, så jag inte förstår inte vad folk igentligen ser är oppassande i dom bilderna. :-s
Jag vägrar lägga upp bilder till exempel på när dom sitter i badkaret, oavsett om man ens bara ser ansiktet. Men som #1 säger, man kan inte gå och vara rädd hela tiden, men visst förstår jag dig också.
Alla tänker olika och alla har vi vår egna längd på gränser.
Det respekterar jag. Säger någon att en bild är för mycket så tar jag självklart bort den för att personen ska fortsätta trivas och inte behöva bli äcklad av att bläddra runt bland bilderna.
Världen har ju blivit sjuk.
En del vågar av räddsla inte ens släppa ut sinna ungar ensama!
Vi kan inte låsa in oss med räddslan, ungarna lider ju.
Jag växte själv upp med att jag inte fick gå ut när jag ville eller utan uppsikt fram tills jag var 9 år! Det har gett mig folkskygghet, social fobi och en massa annat. Hur långt ska man igentligen behöva gå för att skydda sinna barn?
Ah, nu blir jag sur och arg, villken perfekt start på morgonen. ;-)
#1 säger igentligen allt som jag ville ha sagt med detta svar. "Man kan inte gå omkring och leva och bara vara rädd för allt som skulle kunna hänad"
MVH
- Jim Johansson

Kan jag få ett exempel på hur vida din gräns går när det gäller bilder?
Det är bra att veta så man vet villka bilder man ska undvika att ladda upp här.
I den bifogade bilden ser vi Annie, 3,5 år gammal. Hon står där utan tröja, Är den för mycket? :-)
Men som jag sa tidigare så tycker vi självklart olika. Jag kan inte föreställa mig att någon sitter och använder minna bilder på något sätt dom inte var menade för. Därför har jag kanske också svårt för att veta hur bilderna får se ut eller inte.
Vad är din definition på en lagom(?) bra bild?
MVH
- Jim Johansson

Jag måste vara den enda som skriver 3 inlägg på raken på grund av att jag glömt nämna saker i tidigare inlägg. :-)
Nu var det ju så att du skrivit om profil-bilder, men fick även kännslan av att du menade bilder i allmänt. Av vad jag förstått så finns det också lagar om bilder man lägger upp på nätet. Att göra om en bild för att få personen på den att ser anorlunda eller ful ut utan personens medtyckande, är väl en form av person-angrepp?
Jag har säkert skrivit något som du eller någon annan inte alls sammtycker om.
Skriv gärna varför och hur du tänker, för detta borde disskuteras. :-)
MVH
- Jim Johansson

Det är inte bilderna i sig som jag varnar för det är att dom kan manipuleras, den söta bilden på ett oskyldigt barn. Kan bli ett barn som gör hitlerhälsning, ett barn ihop klippt till en konstig utomjording. Något som leks fram i någons dator som kan gå över gränsen som era barn kan få leva med i många år. Det är inte era barns kroppar som ni ska skydda det är barnens ansikten. Alla bilder som ni visar är oskyldiga men det kan skapas mycket problem om dom används fel. Alla faror är faktiskt inte porr, det kan räcka med att bilden klipps ihop med en annan bild och att bilden börjar cirkulera och rykten sprids. Det kan bli stora problem i ett barns liv.
Sydda barnens ansikten, det går inte att byta det och ansikten är unikt liksom era barn. Det är just dom vackra bilder av den typ jag ser här som är så lätta att göra om.
Jo det finns lagar men vad säger att man får tag på den skyldige och då är skadan redan skedd. Kompisarna har sett den manipulerade bilden det räcker.
(du kan gå in på sidan och redigera ditt inlägg J under hantera)

Hej.
Ja, då förstår jag. Men det gäller ju inte bara barn heller. Nu kommer också tanken fram vad som skulle hända om alla tänkte så, då skulle vi inte få se några fotografier alls? Man måste ju självklart få dela med sig av sin fina konst och vackra ansikten. Men sånt väljer man ju självklart själv.
Alla faror är inte porr, men med tanke på vad man hela tiden får läsa i aftonbladet och andra tidningar, så är det självklart också ett problem. Faran där är väl lika stor som att bilden blir manipulerad.
Ville jag skydda minna framtida barns ansikte så skulle jag sätta en papperspåse över deras huvud varje gång vi gick ner på stan. :-) För fotografer och kameror finns överallt, hur vid man vill det eller inte. Man ska självklart vara försiktig, men att vara överbeskydande hela tiden är en överdrift enligt min tanke.
MVH
- Jim Johansson

Problemet är just dom fina kort som visas här för dom är så lätta att göra om. Mina barn finns också på nätet men vi är försiktiga. Nu har jag äldre barn än vad du har 11 och 14år och någon gång efter skolstart bör man nog bli mer restriktiv, det sprids fort på nätet. Det är just vackra porträtt foton som är farliga.
Min dotter gör om bilder åt kompisar så dom kan använda på nätet för att slippa skylta med egna ansikten i original. Många tonåringar är mycket medvetna och försiktiga med sina ansikten.
Sen behöver man ju inte över beskydda dom och dom kommer nog att ta mer skada av att gå på stan med påse över huvudet J typ en viss Amerikan.

Kan inte trycka på hantera knappen då jag använder mozillas firefox som webläsare. :-(
Visste du föresten att dina barns klassfoto hamnar på nätet? Med ett lätt utklipp får man fram en profilbild lätt att manipulera.
MVH
- Jim Johansson

Mjo, det är sant. Men ett fotografi för mig och många andra är inte bara en bild i sig. Det är en form av konst. Att se fula bilder hela tiden skulle få mig att tappa intresset för foto. Det är ju självklart man ska få se fina bilder och dela med sig av sina egna. :-)
Men vill man inte ha sitt barn på något fotografi överhuvud taget så lär man vara tvungen att ta till papperspåsen. ;-)
MVH
- Jim Johansson
Jag undviker att lägga upp för stora och tydliga bilder på nätet. Just för att det inte ska vara för enkelt att missbruka dem.
Vänliga hälsningar
Niklas

Det där med högupplösta bilder med bra kvalite undviker jag också. Men inte på grund av att folk kan ta tillfället att missbruka dom. Jag förminskar minna bilder på grund av att folk inte ska behöva scrolla hela bilden för att se den, samt att det ska gå fortare att ladda för dom med mindre bra internet-uppkoppling.
Jag visar upp minna bilder som konstverk, inte som någon allmän vanlig bild som platsar in i fotoalbumet. Man måste ta risker när det gäller att publicera sinna konstverk på nätet. Om man gämnför det med en tavla hängandes på väggen i konstmuseet i stockholm, så är det inte så stor skillnad. Igentligen är det inte så farligt eftersom jag själv innehaver orginalbilden som då motbevisar "tjuven" i att det är jag som har tagit fotografiet ifall det skulle bli någon sådan tvist. Men det är som sagt samma sak som med en tavla, det finns ju alltid folk som kan måla av dem.
Jag läste lagar angående fotografier för någon månad sedan, jag har för mig det stod någonting om att den som tagit fotografiet också erhåller automatiskt en typ av copyright på den.
MVH
- Jim Johansson