Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 678 ggr
AbigailGabble
0

Tips på enkelt program med vissa krav...

Hej!

Jag har lagt in det här inlägget på bildredigering.ifokus, men tänkte försöka här med. Jag undrar om nån kan hjälpa mig. Jag har en webbutik, där jag snabbt måste kunna lägga upp bilder på produkterna. Jag är ingen fena på bildredigering, så jag har tyvärr inte tid att sitta och fnula med Photoshop som jag inte behärskar, och behöver inte heller göra särskilt svåra redigeringar. Jag har testat Picasa, Gimp och Elements, men alla program saknar nåt av det jag behöver. Det är:

Beskära bilden till förbestämd storlek (jag är tyvärr tvungen att hålla mig till vissa väldigt specifika storlekar på bilden: 400 x 320 pixlar och 400 x 343 pixlar).

Göra enklare bildbearbetning: Ljus, skugga, kontrast samt skärpa.

Enkelt kunna exportera till olika mappar.

Det här borde ju kanske inte vara så svårt, men antingen är jag eller programmen korkade. Picasa passar mig bra för redigeringen, men man kan inte bestämma storlek så exakt. Programmet har också en egen biblioteksstruktur som är ganska hämmande. Dessutom finns nån bugg så att när man exporterar så försvinner ev skärpa.

Gimp är bra när det gäller beskärningen, men bökigare (för mig) när det gäller redigeringen.

Elements är bra på flera sätt, men oerhört segt. Nån annan än jag som har det problemet? Alla moment tar jättelång tid. Dessutom har jag inte lärt mig det ordentligt, så jag får inte till storleken riktigt, även om jag fattar att det borde gå. De har också en egen knölig biblioteksstruktur.

Är det nån som känner till nåt gratisprogram eller åtminstone relativt billigt program som kan fungera för mina behov? Jag måste ladda upp hundratals bilder på kort tid, och har tyvärr inte tid att sätta mig in i mer komplicerade program, åtminstone inte de närmaste månaderna. Snälla, hjälp en stackars sönderstressad människa.

[cocuyo]
0

När det gäller enklare redigering brukar jag använda Irfanview.

Det går att krympa till förbestämd storlek, du kan till och med automatisera det med batch-hantering även om regndansen för att komma dit är lite krångligare. Programmet kan göra enklare bildbearbetning men det är inte någon bra kataloghantering även om det finns ett bra sätt att se och redigera innehållet i mappar.

Programmet är långt ifrån segt, snarare otroligt snabbt, och just att krympa till förutbestämt format och samtidigt göra skärpeförstärkning är en mycket enkel procedur.

finns på:

http://www.irfanview.com/

Man behöver både programmet och plugin, installeras i den ordningen.  

Jag har ställt in IrfanView till att använda Photoshop Elements Editor som extern bildredigerare (Ctrl-E), så att jag när som helst när en bild är öppen i IrfanView kan ta upp den i Photoshop med en enkel knapptryckning. Om Photoshops editor är öppen så är det inte segt alls. Jag använder Photoshop mest för Nivåer, Skuggor/Högdagrar och prickning (plåstret) eller kloning för att få bort oväsentligheter. Det mesta av det övriga klarar IrfanView och mycket fortare; rotation för att rikta upp bilden, beskärning, krympning av storleken, skärpeförstärkning. Kontrast, färger och ljusstyrka kan göras i IrfanView, men verktygen i Photoshop är bättre. För konvertering till annat format är IrfanView suverän, särskilt om det ska göras med många bilder på en gång.

Som allt nytt måste man lära sig. Det viktigaste att komma ihåg är att IrfanView inte sparar någonting automatiskt. Det enda moment som permanent ändrar en bild (utan att ens fråga) är "lossless jpg conversion", där man kan vända bilden rätt utan förlust. För alla andra ändringar man gör måste man explicit spara. Man kan endera spara i en förvald mapp med "spara som" eller i samma mapp med "spara"; det går alltid att ändra filnamnet och filtypen innan man sparar så att man har ursprungsbilden kvar, även när man väljer "spara" kan man ändra filnamn och filformat.

Det finns svenska menyer också.

AbigailGabble
0

Å, tusen tack för ditt tips! Jag ska genast kika på det. Efter din beskrivning låter det definitivt som om det kan vara nåt. Stort tack!

[cocuyo]
0

Kan vara värt att nämna också att IrfanView inte heller uppdaterar ändringar som man har gjort i den andra redigeraren, utan man får ladda om bilden (Ctrl-R) för att se hur den blev om man har sparat den med samma filnamn. IrfanView läser in bilden som du öppnar och har den i eget minne så som den öppnades, men andra program kan komma åt filen under tiden. Inte förrän man själv väljer att spara med IrfanView kommer den att skriva till skivan.

Det finns snabbtangenter för nästan allt som man kan göra i IrfanView.

AbigailGabble
0

Programmet verkar definitivt ha det jag söker, men jag lyckas inte få bilderna att visas i "fit to window"-storlek som default. Så fort jag ångrar nåt så återgår bilden till originalformat, vilket är rätt ohanterligt, då det är stora filer som alla ska förminskas och beskäras. Jag hittar inte heller nån användarmanual, men det kanske inte finns?

Funktionen "create custom crop selection" borde rimligtvis vara det jag behöver för att i första hand beskära bilden till exakt rätt storlek. Men man ska högerklicka istället för vänsterklicka när man drar, och ha ctrl nedtryckt för att ändra på "rutan". Så fort man råkar vänsterklicka så försvinner rutan, bilden återgår till 100 % och man får börja om igen: Zooma in, välja "custom crop…", dra upp en ruta… Finns det nåt helt annat sätt att göra det på? Bilderna ska ju beskäras, originalstorleken är fel, men de måste beskäras till en viss proportion. Sånt brukar ju vara lätt i enklare program.

Ursäkta om jag tjatar i den här tråden, men nu har jag ägnat två dagar åt att försöka hitta ett vettigt sätt att redigera mina bilder - på de två dagarna borde jag ha fått klart allihop. Suck! Eller åtminstone varit ute i solen istället för att sitta och svära framför datorn. Flört

[cocuyo]
0

Det tar alltid ett tag innan man kan ett program och har hittat alla möjligheter som man har nytta av och lärt sig använda dem på ett smidigt sätt.

För mig funkar det att få bilderna att stämma med fönstret genom menyerna View > Display Options > Fit images to window

Det blir en bock i kanten i den sista menyn och den blir vad programmet öppnar med när man öppnar en bild.

Custom crop selection är smidigt med bilder som har samma storlek, men för bilder med olika storlek och Upplösning funkar det inte lika bra. Urvalet räknas i pixlar, så det varierar ju med ursprungsbilden hur mycket av den man får med vid en viss beskärning. Man kan göra en enkel anpassning av bilderna i storlek med Resize (Ctrl-R), där man kan välja att en sida ska ha en viss längd så att alla bilder får samma Upplösning. Batchkommando för ändringar kan göras i läget Thumbnails (T) som visar hela den aktuella mappen som små bilder och där man kan göra mycket.

När du drar upp en beskärning med musen (vänsterknapp), så ändras fönstret till det beskurna området om du klickar inne i det och försvinner om du klickar utanför. Med Ctrl-Y beskär du bilden till området som du har dragit upp. Man kan ändra läget på rutan som man har dragit upp genom att dra den med höger musknapp inne i rutan, och med vänster musknapp kan man öka eller minska i kanterna av rutan.

Det finns någon tutorial på nätet, har sett att någon har gjort på tyska och på engelska.

Man kan ladda ner svenska som språk och ändra med inställningen Language. Det kan underlätta om man inte har så lätt att förstå engelskan.

Jag vet inte hur dina ursprungsbilder är, men jag gissar att de först bör anpassas i storlek innan man gör beskärningen. När jag vill göra något sådant så går jag in i mappen där bilderna ligger och skapar först en undermapp "krympta" och så öppnar jag en bild i Irfanview. Sedan trycker jag T så får jag upp hela mappen, där jag märker alla bilder som jag vill bearbeta. Första med klick, resten med Ctrl-klick. Så trycker jag B för Start Batch dialog with selected files. Där väljer jag först vilken mapp de nya filerna ska ligga i - krympta - och sedan vad jag ska göra med dem, exempelvis ändra storlek så att alla får 343 px höjd. Jag kan också se till att filerna får nytt namn ($_small)

Man får prova lite innan man hittar rätt, men när man kan sina rutiner kommer det att kunna gå väldigt fort.

När man väljer att köra kommer man att ha ett gäng filer i mappen krympta som alla är 343 pixlar höga. Sedan kan man skära den andra sidan med custom crop selection, och jag misstänker att det går att göra i Batch också, har inte provat…

Det gäller att hålla tungan rätt i mun och välja allting som man vill göra i rätt ordning och se till att formuläret är helt ifyllt innan man startar batchkonverteringen. Om man har sett till att filerna hamnar i en ny mapp är det inget problem att göra om proceduren. Lägg absolut inte filerna i samma mapp som de ligger, och lägg dem inte heller i en mapp som blir svår att hitta. Välj alltid mapp först för var de ändrade filerna ska ligga.

Flera sorters konverteringar göras samtidigt, Man kan ha bildfiler i olika format, men välja att allt man får ut ska vara jpeg.

Det går också att förstora bilder om man behöver, och det kan ge bra resultat.

Man måste pröva möjligheterna för att se vilka som kan användas för det specifika behovet och hur de kan kombineras. Jag tror att du kommer att få stor nytta av programmet.

AbigailGabble
0

cocuyo: Jag vill bara rikta ett stort, stort tack för hjälpen! Nu har jag äntligen hittat ett arbetssätt som funkar, tack vare dina pedagogiska förklaringar. Glad Du har räddat mig från att begå harakiri med minneskortet. Tack!