Ge mig kameratips!
Hej! Jag är på jakt efter en bättre kamera! Vi har just nu två Eos 350d hemma och vill satsa på en proffskamera istället! Vi har en hel del objektiv till våra kameror & det känns bäst att hålla oss till Eos!
Om jag inte misstar mig så ska objektiven passa alla Eos kameror?
Vi ha fotojobb på gång hela tiden & det vore toppen att byta kamera! Vi fotograferar personer, bilar, djur, events osv.. Kameran ska dock max kosta 50.000, har ni några tips & förslag?
Det är inte säkert att alla objektiv passar om du köper en fullformatskamera från Canon. Det beror på vilka objektiv det är.
Det finns egentligen bara två proffskameror för er att välja mellan:
Canon EOS 5D
Canon EOS 1D Mk III
Vänliga hälsningar
Niklas
Tack för dina tips!
Du vet ingen sida på nätet eller så där man kan ta reda på om våra objektiv passar? Annars är det ju bara dumt att behålla dem.
Jag vet bara vad som gäller mina kameror och det är och 5d passar inte efs objektiv bara ef
på 30d passar alla.
#4: Precis.
#3: Vad är det för objektiv ni har? Vad saknar ni med era nuvarande kameror?
Vänliga hälsningar
Niklas
#5 Det vi saknar är inställningsmöjligheterna, ljuskänslighet samt större bilder.. etc..
Objektiv vi har är..
2 st Canon EF-S 18-55mm f3,5-5,6
1 st Canon EF 75-300mm / 4-5.6 III
1 st Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO
1 st Canon EF 15mm f / 2.8 Fisheye
#6: Vilka inställningsmöjligheter saknar du på 350D?
Ljuskänsligheten hänger till stor del på objektiven. Jag skulle nästan rekommendera er att byta upp er objektivmässigt i stället för att byta kamera. Bortsett från upplösningen kommer ni att tjäna mer på bra objektiv än på ett annat kamerahus.
Fish-eyeobjektivet är helt okej men har ganska begränsat användningsområde. Satsa på några "vanliga" zoomar med f/2.8.
Vänliga hälsningar
Niklas
#7 Tack! Det visste jag inte! Jag ska minsann kika mer i den fronten innan vi gör ett sånt här stort beslut :)
Köp en 40d lägg pengarna på objektiv..