Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 752 ggr
LindaKarlstrom
0

betalt för publicering i tidning.

Hej!

En hästtidning undar hur mycket jag tar betalt per publicerad bild i tidning. Men jag har aldrig fått/tagit betalt för att mina foton ska publiceras i en tidning. Vad är lämpligt att ta?

Tacksam för svar!

/ Linda

Isak
0

Du kan ladda ned SFF's prisguide gratis via denna länk.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Anna
0

Jag tar mellan 200-400kr för bilder i artiklar, beroende på storlek. För omslag tar jag mer.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Aqua
0

Hur har ni gjort då för att komma i kontakt med en tiding som undrar vad ni tar för att de ska få publicera eran bild?

Nyfiken

Linnah
0

Om jag inte minns fel så gav Ridsport för typ 4 år sedan 250:-/bild, när det var en pytteliten bild till ett litet referat. Jag är inte säker på det, det kan ha varit 500:-. Hur som helst tycker jag inte att du ska ta mindre än 300:- per bild, och det är ändå rätt billigt (men hästtidningarna har i regel rätt dåligt med pengar). Det är svårt att jämföra med SFF:s prislista, eftersom det är kommersiell fotografering på ett helt annat sätt om man jobbar som professionell fotograf.

Anna
0

#4 I dagsläget ger tidningen Ridsport 350:-/bild.

annaattlid.se

Linnah
0

#5 OK!

[Fibbe]
0

Jag tar bara en symbolisk summa om äns något alls… beror på vad jag tycker om artikeln. Man vill ju synas Räcka ut tungan

//Felix

Malin-Trotsig
0

#5 - Säker? För mina gav de nämligen 400 kr/bild

Anna
0

#8 De kan ju ha höjt. Senast jag hade kontakt med dem sa de iallafall 350kr/bild, men det var tidigt i höstas.

annaattlid.se

Malin-Trotsig
0

Konstigt. Jag hade kontakt med dem juni 2007 och då bestämde vi det priset.

Anna
0

Jasså. Gällde det flera bilder hos dig, till ett stort repotage eller liknande? För mig gällde det en liten artikelbild bara.

annaattlid.se

Malin-Trotsig
0

Ja, det gällde 4 sidigt reportage i Ridsport Special så det var nog därför.

Aqua
0

oki inget svar då alltså ^^

Malin-Trotsig
0

#3 - Många skickar meil till redaktionerna. Jag blev kontaktad av en reporter som ville använda mig till ett reportage då hon sett mina bilder på Internet, och det var så jag kom i kontakt med Tidningen Ridsport.

Aqua
0

#14 tack för svaret :)

va skoj när man blir upptäckt, å att någon gillar det du fotat

webbwalle
0

Tar inte mindre än 3000:-